Jump to content
O nouă casă pentru FORUMUL DESPRECOPII ×

Modificari substantiale la indemnizatia de crestere a copiilor


Admin

Recommended Posts

  • Administrators

Se elimina plafonul maxim de 3400 lei/luna, mamele vor primi 85% din venituri/ Mamele nu mai aleg intre un an sau doi de concediu, dar primesc stimulent de revenire.

 

Comisia de munca din Camera Deputatilor a adoptat mai multe modificari substantiale la legislatia privind concediul si indeminzatia lunara pentru cresterea copiilor, existand in dezbatere legislativa trei proiecte in acest sens. Printre cele mai importante modificari:

  • Nu mai exista plafonul maxim al indemnizatiei de 3400 lei/luna;
  • Mamele vor primi indemnizatie lunara in cuantum de 85% din media veniturior nete realizate ultimele 12 luni din ultimii 2 ani, insa nu mai putin de 85% din salariul minim brut pe tara - eliminandu-se ISR-ul (indicele social de referinta care era in valoare de 50 de lei) din lege;
  • Se acorda indemnizatia pana la implinirea varstei de doi ani de catre copil;
  • Daca decid sa se intoarca, mamele vor primi stimulent de insertie in cuantum de 50% din indemnizatia minima (adica din 85% din salariul minim brut);
  • Nivelul indemnizatiei lunare se majoreaza cu 85% din cuantumul salariului minim brut pe tara garantat in plata, pentru fiecare copil nascut dintr-o sarcina gemelara, de tripleti sau multipleti, incepand cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de nastere.

Amintim ca salariul minim brut pe tara, la care se raporteaza calculul acestei indemnizatii, este in prezent de 1050 lei pe luna, insa de la 1 mai va creste la 1250 lei/luna.

Pentru modificarile propuse nu exista un studiu de impact bugetar.

"Aceasta lege se aplica si mamelor care au nascut deja si care vor fi in concediu pentru cresterea copilului la 1 iulie, cand intra legea in vigoare, pana la implinirea varstei copilului de 2 ani. E o lege de care este mare nevoie, pentru ca tot vorbim de sustinerea natalitatii, de sustinerea familiei" a explicat ulterior Cristina Pocora (PNL), vicepresedintele comisei.


La sedinta comisiei a fost prezenta si Ministrul Muncii, Ana Costea, care s-a opus mai multor prevederi decise de comisie, printre care eliminarea plafonului maxim de 3400 lei/luna. Ministrul a sustinut ca este nevoie de acest plafon pentru a se evita tentative de frauda si pentru a nu exista discriminari.

Costea a propus sa se mentina limita maxima de 3400 lei corelativ cu extinderea perioadei de acordare a stimulentului de insertie de un an. "Estimam o crestere de aprox 4000 de beneficiari si un efort suplimentare pe 12 luni de aprox 180 milioane lei" a spus Costea referitor la aceasta propunere.

De celalalta parte, fostul ministru al Muncii in guvernul Victor Ponta, Rovana Plumb, a spus in cadrul comisiei ca "nu putem tine cont de efortul bugetar daca vorbim de copii. Nu vreau sa mai discutam despre un efort bugetar cand vorbim de copii".

Au exista si propuneri care au fost respinse, cum ar fi ca indemnizatia lunara minima sa echivaleze cu salariul minim sau cu 85% din salariul mediu.

De precizat ca, asa cum a fost si pana acum, poate beneficia de concediu si de indemnizatie fie mama, fie tatal copilului. Mai mult, exista posibilitatea ca, daca mama este cea care sta acasa, tatal poate sa beneficieze de o luna de concediu paternal in care va primi indemnizatie. Pe aceasta perioada insa, indemnizatia mamei va fi intrerupta.

O alta prevedere a legii este ca parintele care s-a intors din concediul de crestere a copilului nu poate fi concediat timp de sase luni de la revenire.

Modificarile vor intra in vigoare de la 1 iulie 2016.

Toate aceste modificari au fost aduse sub forma de amendamente formulate in timpul sedintei comisiei de munca si aduse la un proiect de lege adoptat de Senat in septembrie 2015.

Proiectul de lege cu aceste modificari va intra la votul final in plen saptamana viitoare.

 

Sursa: Hotnews.ro

 

 

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 53
  • Creat
  • Ultimul răspuns

Cei mai activi membri în acest subiect

Cei mai activi membri în acest subiect

Am  văzut la știri pozitia penibila a ministrului muncii pe aceasta tema:

 

- ne opunem pentru ca vrem sa prevenim frauda -noaptea mintii zic, o tara de mame furacioase și un amarat de guvern incapabil sa lupte altfel decât reducând "tentatia". Mă simt bine sa știu ca trăiesc într-o tara în care cetățenii sunt considerati din start prezumtiv infractori. 

 

- ne opunem pentru ca vrem tratament egal pentru mamele cae lucrează la stat și pentru cele care lucrează în privat. Eu zic ca e egal: 85% -și colo și dincolo. Dacă vrem suma plafonata ar fi o idee sa aplicam egalitarismul și la plata taxelor, nu? 

 

Vorba tipului de la starea natiei: probabil a studiat tehnocrația la distanta sau prin coespondenta.

Editat de
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Buna seara! Acum pentru ca s-a promulgat aceasta lege cu 85%, va rog sa aveti amabilitatea de a-mi raspunde la cateva intrebari (cine este in masura sau cine stie mai multe detalii):

1. Cum se calculeaza aceasta indemnizatie? Luand in calcul ultimii doi ani munciti sau ultimele 12 ani (adica doar ultimul an)?

2. Se iau in calcul si bonurile de masa? Si daca da, de ex. daca intr-o luna am avut si concediu de odihna, acestea se scad?

Va multumesc anticipat.

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Pai cum nu se iau in calcul? Uite ce spune legea: 

Art. 3
(1) Veniturile din salarii, din activitati independente si din activitati agricole prevazute la art. 2 alin. (1) sunt cele definite la art. 46, art. 55 alin. (1) si (2) si art. 71 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si reprezinta valoarea obtinuta dupa aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit. 
(2) Veniturile care se iau in considerare pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copilului reprezinta, dupa caz: 
a) suma incasata de persoana indreptatita, rezultata dupa aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul al impozitului determinate ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni si a deducerii personale acordate pentru luna respectiva si contributiile la fondurile de pensii facultative, precum si cotizatia sindicala platita in luna respectiva pentru veniturile din salarii, la locul unde se afla functia de baza; 
b) suma incasata de persoana indreptatita, rezultata dupa aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul al impozitului determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora, pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri; 
c) suma incasata de persoana indreptatita, calculata potrivit legii de catre platitorul acesteia, pentru perioadele prevazute la art. 2 alin. (5) si (6); 
d) suma incasata de persoana indreptatita care realizeaza venituri supuse impozitului pe venit, dar care, potrivit legii, sunt scutite de plata acestuia sau sunt considerate neimpozabile; 
e) suma rezultata dupa aplicarea cotei de impozitare asupra venitului net din activitati independente determinat in conditiile legii; 
f) suma rezultata dupa aplicarea cotei de impozitare asupra venitului net din activitati agricole determinat in conditiile legii. 
(3) Pentru persoanele care realizeaza venituri din salarii, solde/salarii din functie, venitul brut reprezinta salariul de baza, indemnizatii, sporuri, prime, orice alte sume sau avantaje de natura salariala ori asimilate salariilor acordate de angajator potrivit legii. 
(4) In cazul in care o persoana realizeaza concomitent venituri supuse impozitului din mai multe surse, se vor lua in calcul toate veniturile lunare incasate de aceasta.

 

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

ce tampenie...pai si bonurile salariale ei cum le considera, daca nu sunt avantaje de natura salariala? Va intreb pentru ca pe multe dintre forumuri se discuta despre asta si majoritatea parerilor sunt ca se iau in calcul si aceste bonuri. As vrea sa gasesc exact baza legala unde e mentionat asta, ca sa stiu una si buna.

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Este suficient sa gasesti un text de lege in care sa scrie ca bonurile de masa sunt venituri de natura salariala. 

 

Regimul lor este stablit de Legea 142/2008 cu norme de aplicare HG 23/2015

 

Ca sa fie considerate venituri de natura salariala sau asimilate acestuia trebuie sa fie de natura indemnizatiilor sau sporurilor sunt obligatorii acolo unde legea precizeaza ca se aplica.

Tichetele de masa nu sunt obligatorii acordarea acestora ramane la latitudinea angajatorului eventual prin negocieri. Regimul lor de acordare si utilizare este insa precizat de lege.

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Participă la discuție

Poți posta acum și te poți înregistra mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: postarea ta va necesita aprobarea moderatorului înainte de a fi vizibilă.

Oaspete
Răspunde la acest subiect...

×   Lipire ca text formatat.   Lipește ca text simplu în schimb

  Sunt permise doar 75 de emoji.

×   Linkul tău a fost încorporat automat..   Afișează în schimb ca link

×   Conținutul tău anterior a fost restaurat.   Șterge editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini dintr-un URL.

Se încarcă...



×
×
  • Adaugă...