Jump to content
O nouă casă pentru FORUMUL DESPRECOPII ×

🎉 Alătură-te Comunității Noastre! 🎉

🔹 Membrii înregistrați beneficiază de:

  • ✨ Funcționalități suplimentare
  • 💬 Participare la discuții active
  • 🏆 Puncte pentru tombole lunare cu premii atractive
  • 🗣️ Oportunitatea de a-ți exprima opinia
  • 🤝 Ajutor reciproc între părinți
  • 🎁 Șansa de a câștiga premii

🚀 Ce te oprește?

evaluarea copiilor de 3 ani


Recommended Posts

Imi pare bizara evaluarea asta a copiilor de 3 ani, ar fi ciudat sa primeasca nu stiu ce calificative ca nu stiu stema si minoritatile la 3 ani: http://www.romanialibera.ro/actualitate/educatie/test-pentru-copiii-de-3-ani-descrieti-stema-ziua-unirii-si-traditiile-minoritatilor-241676.html

 

 

Copiii de 3 ani ar trebui sa stie stema tarii, sa cunoasca traditiile minoritatilor si sa descrie Ziua Unirii, potrivit fiselor de evaluare impuse de Ministerul Educatiei. Oficialii recunosc ca exista „exagerari", dar le considera irelevante. Psihologii, în schimb, le cred periculoase.

"Ma cheama Maria (sau Mihai, sau Ioana), am 3 ani si merg la gradinita de lânga muzeu. La gradinita ma joc cu toti copiii, chiar daca apartin unor minoritati. De Ziua Nationala desenez împreuna cu colegii mei stema tarii". Asa ar trebui sa vorbeasca un copil care abia a intrat în învatamântul prescolar, în opinia Ministerului Educatiei, daca ne luam dupa fisele de evaluare pe care trebuie sa le completeze educatoarele începând de anul acesta.

Evaluarea standardizata în învatamântul prescolar este o cerinta a noii Legi a educatiei. Asa ca ministerul a trimis la inspectoratele scolare din toata tara fise de evaluare - una pentru categoria de vârsta 3-5 ani si alta pentru categoria 5-7 ani. De aici, documentele au ajuns la educatoare, care trebuie sa completeze, pentru fiecare copil din grupa, cele opt pagini de criterii si sa scrie în dreptul lor daca respectivul comportament este însusit, în dezvoltare sau absent.

Evaluarea începe înca din momentul în care copiii intra la gradinita. În primele doua saptamâni, „educatoarele vor observa copiii în timpul diferitelor momente ale programului zilnic si vor dialoga atât cu parintii, cât si cu copiii în vederea obtinerii unei imagini cât mai apropiate de realitate", potrivit scrisorii metodologice pentru învata­mântul prescolar, redactata de oficiali ai Ministerului Educatiei. Apoi începe completarea listei: ia copilul parte la discutii? Învata cuvinte noi? Stie sa cânte?

Pe lânga criteriile obisnuite pentru evaluarea unui copil de 3-5 ani, fisa de evaluare contine si cerinte de-a dreptul aberante: educatoarele trebuie sa determine daca un copil „manifesta toleranta fata de alti copii care apartin diferitelor confesiuni si/sau categorii minoritare," daca poate „descrie evenimente importante (Ziua Nationala, Ziua Unirii, alte evenimente tradi­tionale, religioase, culturale, istorice)", „cunoaste însemnele tarii", „cunoaste numele tarii de origine, al localitatii natale, precum si domiciliul", „denumeste/ identifica elemente locale specifice (obiective socio-culturale, economice, istorice, religioase etc)".

Sunt aceste criterii potrivite pentru evaluarea unui copil care abia intra la gradinita? „În nici un caz nu sunt potrivite pentru grupa de vârsta 3-5 ani, nu cred ca sunt potrivite nici pentru 5-7 ani," spune psihologul pentru copii Diana Ioanes. „Doar daca nu cumva se cheama fisa pentru copii supradotati." În opinia psihologului, fisele de evaluare „nu au fost elaborate de cineva care a lucrat cu grupa asta de vârsta si nu au legatura cu realitatea". Ioa­nes da exemplul criteriului referitor la cunoasterea numelui tarii, orasului sau domiciliului: „Daca gasesti un copil pe strada, nu o sa stie sa-ti spuna unde sta, nici macar sa dea un reper. Poate sunt si câtiva copii care îsi stiu adresa, dar sunt cazuri rare". Cât despre însemnele nationale si semnificatia sarbatorilor natio­nale, o educatoare facea paralela cu perioada comunista, când era obligatoriu ca micutii sa învete care sunt culorile steagului, imnul national si cine e „tovarasul" pen­­tru a deveni soimi ai patriei. La rândul sau, psihologul pentru copii Florinda Golu spune ca aceste cunostinte se dobândesc abia la scoala si în nici un caz la 3 ani.

„Limbajul utilizat si cerintele, formulate cu o rigurozitate didactica, lasa impresia ca de la copiii de gradinita se asteapta o formare la un nivel academic mult peste ceea ce gândim, pe buna dreptate, ca poate face un prichidel abia iesit din pampers", spune si psihologul Petruta Gheorghe.

Pentru unii - obligatorii, pentru altii - optionale

Inspectoratele scolare din tara au primit aceste fise si le-au dat mai departe educatoarelor, desi unii inspectori recunosc ca nu toate criteriile îsi au locul în evaluarea unor prescolari. „Timp de doi ani, copiii trebuie sa-si însu­seasca niste comportamente. Nu cred ca trebuie facut un capat de tara din aceste componente de cunoastere", explica Mihai Banu, purtatorul de cuvânt al Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti. „Copilul mai întâi trebuie sa se adapteze la gradinita, sa se joace cu colegii, sa cânte si abia apoi sa învete despre Ziua Nationala. Aceste cu­nostinte trebuie sa le însu­seasca pâna la sfârsitul gradinitei," adauga el. Banu a mai spus ca aceste fise nu evalueaza doar parcursul copilului, ci si felul în care îsi fac educatorii treaba. „Ca unele dintre ele (criterii, n.r.) sunt exagerate, e mai putin important," conchide Banu, care subliniaza ca România are „cea mai completa si serioasa programa de învatamânt prescolar din UE". Si inspectorul brasovean Gabriela Necula re­cunoaste ca „unele întrebari sunt mai grele", dar spune ca fisele trebuie completate de toate educatoarele asa cum au venit de la minister.

Nu toate educatoarele au aflat însa despre aceste criterii de evaluare. Simona Moasa, lider al Asociatiei Educatoarelor din România, spune ca, desi a participat la mai multe întâlniri de specialitate la începutul anului scolar, nu a auzit despre aceste fise si ca ea si colegele ei folosesc propriile metode de evaluare, în functie de specificul fiecarei grupe. Sefa unei alte asociatii, a educatoarelor din Bucuresti si Ilfov, vede altfel lucrurile. Fisele existau si pâna acum, dar anul acesta s-a transmis o forma îmbunatatita, si nu sunt obligatorii, dar „nu avem alte criterii de evaluare". În plus, spune Mirela Fiser, „nu tot ce scrie acolo e litera de lege, trebuie sa ne ghidam si dupa specificul grupei". Si ea considera ca „nu e un capat de tara" daca un copil nu-si stie domiciliul sau la alte criterii de evaluare educatoarea va bifa „comportament absent".

Metode vechi la legi noi

Într-adevar, pe site-ul Ministerului Educatiei sunt postate vechile fise de evaluare pentru copiii de gradinita. Modificarile sunt putine însa: reorganizarea capitolelor si subcapitolelor - cu aceleasi titluri si în aceeasi ordine totusi, un singur punct în plus adaugat si doua-trei cuvinte schimbate pe ici, pe colo, în cazul evaluarii pentru categoria de vârsta 3-5 ani. Singura schimbare notabila este modul de evaluare: pâna acum, se putea bifa doar „comportament atins" si „comportament în curs de dezvoltare". În noile evaluari a aparut si „comportamentul absent". În plus, începând de anul acesta, evaluarea se face de trei ori: la început de an scolar, la finalul primului semestru si la sfârsitul de an. Vechile fise nu includeau si evaluarea initiala.

Întrebarile controversate, în schimb, erau prezente si în vechile fise. În plus, criteriile de evaluare pentru categoria 3-5 ani sunt în mare parte asemanatoare cu cele pentru categoria 5-7 ani. Inspectorul Viorica Preda de la Ministerul Educatiei, care coordoneaza domeniul învata­mântului prescolar, nu a fost disponibila ieri pentru a raspunde întrebarilor României libere.

 

Standardizare fara standard

Rezultatele acestor evaluari vor ajunge la Ministerul Educatiei, care urmeaza sa îmbu­nata­teasca normele de predare în baza lor. „Se doreste ca aceste componente sa se puna într-un curriculum," explica Marian Banu. Pe de alta parte, purtatoarea de cuvânt a Inspectoratului Scolar Judetean Iasi, Sabina Manea, spune ca, desi completarea fiselor e obligatorie, acestea pot fi „adaptate în functie de specificul grupei." Daca fiecare educator adapteaza însa evaluarea, rezultatele pe care se bazeaza ministerul risca sa nu fie concludente, iar întreaga operatiune risca sa ramâna doar o procedura birocratica, facuta pentru ca „asa vrea ministerul".

 

Florinda Golu avertizeaza, de asemenea, ca numeroasele criterii- unele dintre ele nepotrivite - îngreuneaza munca educatoarelor, iar fisele ar putea ajunge sa fie bifate „la indigo", facând munca de evaluare inutila.

 

[gravi] 14+

 

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 4
  • Creat
  • Ultimul răspuns

Cei mai activi membri în acest subiect

Cei mai activi membri în acest subiect

me intereseaza subiectul, dar unteleg mai nimic....

 

Cozonacelul meu, Cristian Andrei

Buburuza mea, Catalina Ioana

 

Mada, mami fericita si implinita de [bonjovi]Cristian Andrei - 29.12.2008 si [zana] Catalina Ioana - 15.02.2011

 

Poze

 

---------------------------------------------

Ceea ce nu te doboara , te intareste!

 

Viata trebuie traita asa cum este, pentru ca ni s-a dat fara sa o cerem si ni se va lua fara sa fim intrebati!

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Eu consider ca articolul citat de initiatoarea subiectului este doar mult zgomot pentru nimic! Se iau acolo in discutie doar vreo 3-4 indicatori din cele cateva zeci continuti de fisa de evaluare initiala pentru copiii de 3-5 ani.

 

Da, mi se pare mult pentru un copil de 3 ani sa stie ce sunt minoritatile si insemnele tarii dar nu si pentru unul de 5 ani. Dar sa ajungi sa intrebi psihologi daca e benefic sa invatam copiii de 3 ani despre stema si drapel deja e doar nebunia de presa ce se practica acum si care pe mine ma seaca din ce in ce mai mult.

 

Fisa aia de evaluare are 6 pagini de repere si consider ca un educator corect nu are de ce sa se teama daca la un item in care evalueaza un copil de 3 ani bifeaza "comportament absent" daca acel item se refera la ceva ce se asimileaza mai tarziu (spre 5 ani). E doar o evaluare.

 

Mie insa, fara sa-mi puna nimeni sub nas fise de evaluare, mi s-a parut ultra important ca al meu plod sa stie si sa poata spune lucruri despre el. La 2,6 ani stia cum o cheama (nume, prenume), numele meu si al bunicilor si cati ani are. Acum, la 3,3 ani, am adaugat si adresa de domiciliu, orasul si tara. Stie culorile steagului Romaniei. Mi se pare de ajuns pentru varsta asta. Obiectivul meu este ca pana la 4 ani sa stie si numarul meu de telefon mobil si numarul 112.

 

Nu mi se pare deloc fortat ca la 5 ani sa recunoasca stema si sa stie ca pe langa romani, mai exista si alte minoritati (turci, greci, germani, maghiari, tigani). Blocul nostru e mixt, suntem jumate romani, jumate turci/tatari, deci sigur va sti la 5 ani ce-i cu minoritatile.

 


Monica si [pis] Nancyid="red">, 04.07.2008

"If you are unware of your choices, then you have none"

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Participă la discuție

Poți posta acum și te poți înregistra mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: postarea ta va necesita aprobarea moderatorului înainte de a fi vizibilă.

Oaspete
Răspunde la acest subiect...

×   Lipire ca text formatat.   Lipește ca text simplu în schimb

  Sunt permise doar 75 de emoji.

×   Linkul tău a fost încorporat automat..   Afișează în schimb ca link

×   Conținutul tău anterior a fost restaurat.   Șterge editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini dintr-un URL.

Se încarcă...



×
×
  • Adaugă...