Sari la conținut
O nouă casă pentru FORUMUL DESPRECOPII ×

Icoane: simbolica, arta, tehnica


aschiutza

Postări Recomandate

Postat

Ma intereseaza mult sa aflu mai multe despre icoane. Cum sunt pictate, ce tehnica se foloseste si ce materiale, cum le interpretam.

 

Eu am gasit acest link: http://icoane.lx.ro/ro/tehnica.php?page=1 , care insa nu da foarte multe amanunte. Stiu ca exista anumite "coduri" despre cum trebuie pictata o icoana. Aveti idee in ce carte le pot gasi sau daca sunt undeva pe internet?

 

Va invit si sa discutam ce credeti despre icoane, ce influenta au asupra voastra.

 

-------------------------

 

Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar

 

 

  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns
Postat

Cei de la editura Sophia au o colectie dedicata iconografiei.Uite aici

http://www.librariasophia.ro/directorsubcateg.php?c=1&&sc=103

Mie imi plac foarte mult icoanele si cred ca sunt ,,ferestre catre cer,, cum zic Sfintii Parinti.

 

Irina si [copil] bb Ilinca(26 aprilie '04)id="Comic Sans MS">id="red">

 

"Traim intr-un paradis al nebunilor."

Serafim Rose

id="purple">id="Comic Sans MS">

 

 

 

Postat

citeste si aici desi nici aici nu sunt cine stie ce detalii

iar pe aceeasi pagina la istoria icoanei gasesti ceva si despre simboluri

 

aici poti sa te inscrii (mai ales vara) la cursuri de pictare de icoane, poate gasesti si pe la voi

 

din cate am citit io materialul folosit ar trebui sa fie direct din natura. a picta o icoana e un mod de a te ruga. icoanele de obicei nu se semneaza. autorul e "anonim" fiind doar o "unealta". pe icoane sunt insa inscriptii ca: IC XC (IC - Iisus, XC - Christos, prescurtare din grecescul IHCOUCXPICTOC)iar in glorie vor fi literele O, w si N (din greaca - cel care e, care dainuie)atunci cand icoana il reprezinta pe Iisus exemplu

sau MP OY (prescurtare pentru Maica Domnului din grecescul MHTHPOEOY)

exemplu

sau numele sfintilor pe care o reprezinta. inscriptiile pot fi si pe alta limba decat greaca.

 

simboluri:

Iisus binecuvanteaza

Iisus binecuvanteaza

cele trei degete (in sus sau in jos) simbolizeaza Sfanta Treime

Sfintii binecuvanteaza

mana deschisa

femeile nu binecuvanteaza, ele deschid palma pentru a spune ca refuza "viata obisnuta" si se dedica Lui

Hodigitria (Calauzitoarea)

Maica Domnului care arata spre Iisus si spune "urmeaza-L"

 

culori:

albastru azuriu - pace, constiinta curata

alb - credinta, nevinovatie

auriu - putere, onoare, lumina

verde - speranta, nemurire

argintiu - castitate

rosu - sange, martiriu

gri - suferinta

violet - canon

albastru - dedicare

galben - destramare

negru - suferinta, moarte

maro - omenie

bineinteles ca se folosesc nuante din toate acestea sau amestecuri de culori, culorile fiind folosite pentru a transmite si ele un mesaj

 

motive:

Sfanta Treime

si ierarhia cereasca

Maica Domnului

printre care am amintit deja Hodigitria

Eleousa (Milostiva)

termenul Elousa se refera la virtutea Maicii Domnului, milostenia

Blachernoissa

Platytera - Imparateasa cerurilor

Glykophilousa

care imbratiseaza cu tandrete

Galaktotrophousa

care alapteaza

 

motive din Vechiul si Noul Testament

motive cu Sfinti

 

daca am gresit pe ici pe colo, imi cer scuze

 

linkuri/surse:

dictionar

Icons Explained

 

 

 

 

Postat

Multzumesc fetelor, mi-ati dat de munca [bis]. Super!

 

Ce sa-i faci, daca eu nu am facut niciodata religia in scoala, am niste lipsuri de zile mari. Mi-i se pare tare important sa stii de ce te inchini la o icoana si ce reprezinta, ca sa stii ce sa gindesti!

 

---------

 

Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar

 

 

Postat
quote:Originally posted by aschiutza

Multzumesc fetelor, mi-ati dat de munca [bis]. Super! Ce sa-i faci, daca eu nu am facut niciodata religia in scoala, am niste lipsuri de zile mari. Mi-i se pare tare important sa stii de ce te inchini la o icoana si ce reprezinta, ca sa stii ce sa gindesti! ---------Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar


id="quote">id="quote">Adelaid="blue">,multumesc si eu pentru efort,foarte interesant tot ce-ai scris.As mai adauga si eu ca prin intermediul icoanelor Biserica afirma realitatea intruparii lui Hristos,a faptului ca Dumnezeu cel nevazut de catre ochii trupesti,din iubire de oameni S-a facut Dumnezeu vazut,adica S-a facut Om. Unii acuza azi Biserica Ortodoxa de idolatrie.Aceste acuzatii nu sunt noi,ele fiind aduse si de catre iconoclasti, Sfantul Ioan Damaschinul (749) formuland in mod lapidar raspunsul ortodox : nu ador materia, ci pe Acela Care pentru mantuirea mea S-a facut materie, adica a devenit Om. Sinodul al Vll-lea Ecumenic (787) a precizat ca cinstirea aratata icoanei se indreapta spre Persoana reprezentata pe ea,nu spre obiectul icoana.Si un cuvant al parintelui Staniloaecrestinul e provocat in mod deosebit de presant sa gindeasca la Hristos si sa-I adreseze cuvinte de rugaciune privind la icoana Lui. Asa cum fata semenului nostru ne provoaca sa i ne adresam, sau fata noastra prezenta in timp ce i ne adresam il preseaza pe acela cu deosebita putere sa ne raspunda, asa trebuie sa socotim ca si chipul fetii lui Hristos ne provoaca in mod deosebit de presant sa I ne adresam Lui insusi, iar prezenta noastra ce I se adreseaza inaintea icoanei Lui Il face sa raspunda cuvintului nostru. id="blue">Irina si [copil] bb Ilinca(26 aprilie '04)id="Comic Sans MS">id="red">"Traim intr-un paradis al nebunilor." Serafim Roseid="purple">id="Comic Sans MS">
Postat

Adela,ma bucur ca le-ai asezat asa de frumos.

Referitor la Icoana Sfintei Treimi id="Times New Roman">id="size4">a lui Rubliov,niste detalii:

 

Andrei Rubliov, iconograf (pictor de icoane), cãlugãr rus, din secolul al XV-lea, a înfãþiºat Sfânta Treime.

El n-a inventat imaginea Sfintei Treimi, ci a ilustrat descrierea din Sfânta Scripturã, în care trei îngeri tainici viziteazã pe Avraam. Aceastã apariþie la strejarul Mamvri, despre care am vorbit în primul capitol, este o imagine a Sfintei Treimi, o prefigurare a Dumnezeului Unic în Trei Persoane, Care nu se va face cunoscut în mod deschis decât la Iordan, la Botezul lui Hristos. Sã ne amintim dialogul cu Avraam. Patriarhul se adreseazã Îngerilor folosind când cuvântul Tu, când cuvântul Voi. Acest cuvânt nu este voi din politeþe care nu existã, ci pluralul. Aceastã alternanþã de exprimare ne face sã bãnuim încã de pe acum pe Unul din Treime cãci se pare cã Avraam se adreseazã când Dumnezeului Unic, când celor Trei Persoane divine.

Rubliov, ilustrând un text biblic, nu îndrãzneºte sã deformeze taina dumnezeiascã, înlocuind-o cu imaginea sa personalã, cãci pictorii de icoane nu inventeazã dupã fantezia lor reprezentarea lui Dumnezeu, ci sunt în permanenþã credincioºi textului Sfintei Scripturi.

Într-adevãr, dacã fiecare ar inventa o reprezentare a lui Dumnezeu din imaginaþia sa, oricât de creatoare ar fi ea, am avea imagini foarte omeneºti ale lui Dumnezeu, supuse schimbãrii gustului fiecãrei epoci; reprezentãrile lui Dumnezeu-Tatãl în chipul unui bãtrân bãrbos, ieºind dintr-un nor, nu sunt ele vechituri demodate? Este un mare pericol de a regãsi idolii Antichitãþii, care nu sunt chipul omului, iar nu taina cea mare a omului creat dupã chipul lui Dumnezeu. De aceea pãstrarea Sfintei Tradiþii de cãtre pictorii noºtri iconografi, acceptarea modului de reprezentare a lui Dumnezeu dã cãtre Bisericã, îi apãrã de greºeli ºi îi feresc sã nu calce cea de a doua poruncã: "Sã nu-þi faci chip cioplit".

Andrei Rubliov a fãcut dintr-o icoanã clasicã, dintr-o temã deseori reprodusã în Biblie, o foarte mare operã, totodatã o capodoperã pe plan artistic, mãrturie de rugãciune...Se pare cã creºtinii de orice Confesiune o cunosc ºi o iubesc... Aceastã icoanã e cu adevãrat miraculoasã, cãci impune o tãcere plinã de respect, chiar ºi celor mai ostili religiei. Icoana aceasta se aflã într-un muzeu de stat ºi nu într-o bisericã; poate fi vãzutã în Galeriile Tretiakov din Moscova...

Nimeni nu poate trece fãrã sã nu se opreascã în faþa acestei imagini a Sfintei Treimi; ea transmite fiecãruia o pãrticicã din viziunea despre Dumnezeu. Aºa cum soarele îºi trimite razele asupra celor buni ºi asupra celor rãi, Dumnezeu face sã radieze asupra fiecãrui om iubirea Sa, chir dacã acesta o refuzã. Tãcerea se impune în faþa acestei icoane, ca ºi în faþa tainei Sfintei Treimi. Vom încerca totuºi sã ne apropiem de ea prin rugãciune, cãci pentru Andrei Rubliov aceastã icoanã este rugãciunea, o profesiune de credinþã ºi o adorare.

Sã luãm textul Crezului ºi sã-l aºezãm alãturi de o reproducere a Icoanei Sfintei Treimi. Este foarte vizibil faptul cã imaginea Sfintei Treimi este compusã pe acelaºi plan cu Simbolul Credinþei: "Cred întru unul Dumnezeu".

Rubliov exprimã unitatea în credinþã prin asemãnarea celor trei îngeri ºi prin cercul în care se înscriu Cele Trei Persoane. Atributele Tatãlui sunt exprimate foarte pe scurt în Crez, Cãci El este Cel ce nu poate fi cunoscut, Cel despre Care nu ºtim aproape nimic. În icoanã, primul înger, cel din stânga este vãzut pe trei sferturi; culoarea veºmântului sãu este forte palidã, de nedefinit, aproape transparentã.

Textul se deruleazã ca pe icoanã, apropiindu-se cel mai mult asupra Fiului. Cel de al doilea înger ne stã în faþã, ni se aratã mai din plin. Cunoaºtem multe lucruri despre Fiul, cãci El S-a întrupat, S-a fãcut cunoscut nouã, S-a lãsat vãzut. Veºmântul Sãu e de culoare contrastantã, albastrã ºi maronie. Aceasta exprimã cele douã firi ale lui Hristos. Albastrul simbolizeazã cerul, divinitatea. Maroniul este pãmântul, natura, umanã. Iisus este totodatã Dumnezeu ºi Om. În spatele îngerilor din centru, se înalþã un arbore; rãdãcinile sale sunt înfipte în pãmânt ºi ramurile tind spre cer. Este lemnul crucii, care prin Hristos, devine pomul vieþii din rai.

"Adam a murit pentru cã a mâncat din rodul pomului.Dar el a regãsit viaþa in pomul crucii, prin care,O Preamilostivire, el se bucurã din nou de desfãtãrile raiului."

(Cântarea Sf. Teodor, Vecernia din Postul Mare, Sãptãmâna a 5-a)

Despre Sfântul Duh, Crezul mãrturiseºte pe scurt, concis; cãci despre a Treia Persoanã divinã Care ne dã viaþã, puþine lucruri pot fi spuse concret ºi istoric; activitatea Sa este totdeauna tainicã ºi plinã de tãcere. Cel de al treilea înger, ca ºi cel dintâi este vãzut tot pe trei sferturi. Culoarea veºmintelor sale simbolizeazã puterea de viaþã. Verdele ce predominã exprimã tinereþea, seva vieþii care face sã creascã ºi sã existe toate.

Cercul celor trei îngeri se terminã ºi nu se închide.

Acest cerc pare sã se deschidã asupra potirului pus pe masã. Ultima parte a Crezului e consacrarea Bisericii: ea este locul unde se aflã potirul Sfintei Euharistii ºi toþi oamenii sunt chemaþi, prin Botez, la Ospãþul vieþii veºnice, ºi viaþa veºnicã înseamnã a intra ºi a sãlãºlui chiar în sânul Treimii.

Cu aceastã reprezentare în icoanã a Sfintei Treimi, suntem departe de prima icoanã intitulatã "ospitalitatea lui Avraam".

Andrei Rubliov a voit ca Avraam ºi Sarra sã nu mai aparã cãci ºi-a adus aminte de cuvântul Mântuitorului: "eu sunt mai înainte de a fi fost Avraam" (Ioan 5, 58). Aceste cuvinte spun veºnicia lui Dumnezeu la care participã cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi.

Vom sfârºi studiul acestei mãreþe icoane, aºa cum, fãrã îndoialã, va fi fãcut ºi Rubliov dupã ce a pictat-o, prin rugãciunea cea mai curatã, rugãciunea de preamãrire a Îngerilor serafimi ºi heruvimi, cântând imnul întreit sfânt, Treimii dãtãtoare de viaþã: "Sfânt, Sfânt, Sfânt, este Domnul Savaot!".id="Times New Roman">id="maroon">

 

sursa:Icoana Sfintei Treimiid="Times New Roman">id="maroon">

 

Aiciid="Times New Roman"> gasiti icoanele pentru anul calendaristic.Link-ul este in engleza.

 

Joanna

 

Rãutatea se înmoaie si se potoleste cu blândetea, iar nu cu altã rãutate (Sf. Ioan Hrisostom).id="Times New Roman">id="brown">

 

 

 

 

 

 

Postat

 

Pregatirea suportului pentru pictura

 

Alegerea lemnului

 

Lemnul pe care dorim sa pictam o icoana trebuie ales cu mare grija, deoarece avem in vedere faptul ca lucrarea noastra trebuie sa reziste in timp cat mai mult. De aceea si sfaturile celor din vechime dar si materialele moderne ne ajuta foarte mult sa gasim un suport cat mai bun. Ideea de baza este sa gasim un suport care nu mai "lucreaza" in timp. Se stie foarte bine ca lemnul continua sa se usuce chiar si atunci cand el a fost tinut spre uscare ani intregi.

Recomandat de vechii artisti este lemnul de tei ca fiind un foarte bun suport. Se mai foloseste si paltinul. Important este sa fie bine uscat. Se taie dupa masurile dorite sau se incleie mai multe scanduri cand icoana este mai mare si apoi se fixeaza traverse(contraforte)pe spatele lemnului pentru ai impidica incovoierea. Aceasta operatiune o poate face orice tamplar iscusit fara prea multa cheltuiala din partea beneficiarului. Se mai pot folosi in ziua de astazi si materialele mai noi si anume acele placi din rumegus si furnir (statificat) care se comporta foarte bine in timp. Nu se incovoaie si nici nu crapa netrebuindu-i traverse pe spate. Nu este recomandat Pal deoarece se macina in timp.

 

Prepararea cleiului

Vom folosi clei de oase (bobite mici transparente-este mai calitativ si nu miroase) deoarece este usor de procurat, bun si ieftin.

Clei pentru impregnarea suportului 5%: 50 gr.clei granule si 950ml apa

Clei pentru lipire panza 14%: 140 gr. clei granule si 860ml apa

Clei pentru grund 8%: 80 gr. clei granule si 920 ml apa

Granulele de clei se pun in apa si se lasa 4-5 ore la inmuiat dupa care vasul de metal cu clei se introduce intr-un vas mai mare cu apa cat sa cuprinda vasul mai mic pe exterior (bain-marine). Se pune vasul mai mare pe foc potrivit si se lasa pana cand cleiul se dizolva si este destul de fiebinte. Cleiul nu trebuie sa clocoteaca. Daca a clocotit mai bine nu-l folosim pentru ca si-a pierdut din proprietati. Cleiul este fiert atunci cand punem degetul in el si frige dar nu atat cat sa-l radicam repede din vas.

 

Incleierea suportului

Cand este cleiul pregatit (5%), fiind inca cald, se intinde pe suprafata suportului cu un penson destul de lat. se incleie si canturile. Dupa uscarea primului strat se da si cel de-al doilea la fel ca primul. Nu imbibati foarte mult suportul dar nici nu faceti economie prin intinderea fortata.

 

Aplicarea panzei

Este recomandata folosirea unei panze de bumbac nu prea fine dar care in prealabil a fost spalata si uscata pentru a evita strangerea la apa a panzei. Se taie dupa masurile suportului incluzand si ca canturile dar cu un centimetru mai mare de rezerva. Se mai foloseste si tifonul.

Se umezeste tot suportul cu clei apoi se asterne panza pe suportul ud si se intinde cu mana pana la margini si pe cant. Cu pensonul lat se impregneza din nou panza cu clei insistand pe toata suprafat astfel incat cleiul sa patrunda panza. Se lasa sa se usuce pana a doua zi. Se taie restul de panza de pe margine cu un cuter sau se slefuieste cu glass papier.

 

Prepararea grundului

In vasul cu clei sau in altul special pregatit se pune clei cu concentratia de 14% dupa care se presara praf de creta micronizata

pe suprafata cleiului pana cand nu se mai vede cleiul insa fara sa se amestece in el. Dupa cateva minute se amesteca pana la omogenizare. Cleiul nu trebuie sa fie foarte fierbinte deoarece se formeaza bule de aer in clei.

Se aplica cu pensonul primul strat ajutand sa intre bine in textura cu ajutotul degetelor pentru a nu ramane gauri in panza. La fel se procedeaza si cu celelate cel putin cinci straturi. Ultimele doua se aplica cu cartela telefonica obtinandu-se o suprafata destulde neteda.

 

Slefuirea grundului

Grundul se slefuieste cu un glass papier fin cu ajutorul unui slefuitor electric (ar fi ideal)sau cu mana.

 

Aplicarea desenului

Dupa ce ne-am ales modelul de icoana facem o copie xerox color sau alb-negru.

 

Resurse:

atelier de pictura icoane bizantine

Postat

zana [flo] ce bine ca ai gasit ceva mai detailat

aschiutza acum te poti apuca de treaba :-)

 

uite am mai gasit si io cate ceva

Tehnica icoanei - plan general

Icoana in traditia bizantina

 

"Iconarului incepator i se propune sa lucreze doar "dupa modele".[...] Copiind o icoana, omul se patrunde de ea, o cunoaste multilateral, si involuntar, ajunge in contact cu acea lume care este cuprinsa in ea. [...]In ce priveste care anume icoana este mai bine sa o copiez, sa urmam sfatul mesterilor cu experienta, deoarece printre icoanele diferitelor veacuri si scoli, nu oricare poate servi ca model pentru un incepator."

Rugaciunea iconarului

Galerie de icoane de aici ti-ai putea alege primul model

 

stiu ca am mai vorbit despre icoane, da' nu gasesc subiectul si acolo daca-mi amintesc bine, gandacelu si cred si qsar au dat detalii despre pictura pe sticla ... poate gasesti tu subiectul

 

Postat

Multzumesc fetelor, sper ca nu va veti opri aici ! [cool]

 

Deja m-am uitat pe o parte din linkurile date de voi, sunt f interesante! Am gasit si o carte la biblioteca de aici, scrisa de un german.

 

--------------------

 

Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar

 

 

Postat

Apropo de icoane,acum cativa ani am citit o carte extraordinara, Hristos dupa gratii se numeste.Este vorba despre un condamnat pe viata pentru crima, dintr-o inchisoare germana.Cautand sa-si umple timpul liber gaseste la biblioteca inchisorii o carticica despre pictarea icoanelor,si se apuca de acest mestesug.Treptat ajunge sa-l descopere pe Dumnezeu,sa se apropie de El,prin incercarea de a picta icoane asa cum cer canoanele(ppost,rugaciune,viata curata).Intre timp respectivul s-a calugarit(a depus voturile monahale in puscarie fiind).

 

Mai multe aici

 

http://www.artadeatrai.ro/arhiva/11/ruga.11.php

 

Si o icoana pictata de el

 

http://www.kloster-cazis.ch/pforte/bilder/P1170317.jpg

 

Irina si [copil] bb Ilinca(26 aprilie '04)id="Comic Sans MS">id="red">

 

"Traim intr-un paradis al nebunilor."

Serafim Rose

id="purple">id="Comic Sans MS">

 

 

 

Arhivat

Acest subiect este acum arhivat și este închis pentru alte răspunsuri.

×
×
  • Creează nouă...