Jump to content
O nouă casă pentru FORUMUL DESPRECOPII ×

Reforma invatamantului - directii de analiza!


Recommended Posts

Ce  m-a impresionat aici e ca in fiecare dimineata , dupa ce se face prezenata, toti elevii se aduna in sala de sport pentru  assembly, unfel de careu cum se obisnuia pe vremea noastra . Nu stiu cu exactitate cat tine , poate cineva care lucreava in invatamant poate sa ne spuna , dar e acea parte a zilei in care directoarea le vorbeste tuturor , se primesc diplome pentru diverse merite , canta , vorbesc despre importanta zilei respective si se stabilesc actiuni si directii.  Maine il au invitat special pe onorabilul consilier din zona .

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 31
  • Creat
  • Ultimul răspuns

Cei mai activi membri în acest subiect

Cei mai activi membri în acest subiect

1. Modul de organizare a scolii.

 

Eu as zice ca scolile sa aiba o finantare mixta: 

 -  o parte de la buget;

 -  o parte din taxele comunitatii locale (un procent);

 -  eventualele donatii facute de catre parinti, sau orice organizatie sau societate comerciala doreste sa faca donatii (statul roman poate incuraja genul asta de donatii facandu-le deductibile de la taxe).

Orice virament sa fie contabilizat, si sa fie emise chitante.

La organizare as sugera existenta unui manager care sa se ocupe de task-uri ca:

 - renovarea scolii si anexelor;

 - achizitionarea mobiliarului si materialului didactic;

 - angajarea personalului auxiliar;

 - achizitionarea de combustibil si mentenata pentru centrale;

 - si ingeneral tot ce tine de gospodarirea unei institutii de genul asta

 - obtinerea de donatii pentru scoala.

Directorul sa fie un profesor care da concurs conform unor reguli clar stabilite. Care sa se ocupe de:

 - proiectele scolii pe plan educational (extra curicullum cum erau pe vremuri cercurile de mate, chimie, biologie pot dezvolta ideea daca vreti);

 - evalueaza profesorii conform unor standarde deja stabilite si i-a in considerare si feed-back-ul parintilor (care poate sa conteze ca un x% din evaluarea finala);

 - centralizeaza si prezinta managerului nevoile de material didactic ale tuturor profesorilor din scoala;

 - gestioneaza incalcarile codului etic profesoral (care trebuie definit).

Directorul ar trebui sa prezinte la concurs un CV, un plan educational pentru scoala respectiva. 

Doar cateva idei. 

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Un lucru pe care eu il apreciez la sistemul de aici sunt vizitele la diverse locuri de munca.

Incep de foarte devreme, la Kindergarten (5-6 ani) fetita mea a aflat ce face un medic veterinar, o bibliotecara, un pompier. Totul prin vizite cu clasa la locurile lor de munca.

Ideea fiind sa le prezinte diverse profesii si sa le ofere o idee de ce ar putea sa faca, daca o sa le placa sau nu. Apoi ca teenageri se merge mai departe si li se prezinta si ce studii le sunt necesare pentru o profesie sau alta ca sa isi de-a seama ce anume trebuie sa faca. In felul asta ajunsi la final de liceu isi pot face alegerile in cunostinta de cauza.

 

Alta chestie pe care o gasesc complet nefunctionala la sistemul romanesc de invatamant este alocarea unui numar de locuri la facultati pe care practic le faci degeaba gen (metalurgie, industria chimica etc) sau unde exista deja o supra saturatie a pietei. De ce sa investesti in ingineri care sigur nu vor putea gasii de lucru in Romania, sau in oamnei care doar vor aglomera piata in loc sa te concentrezi pe un domeniu in care ai lipsa de personal sau care promite si pe care vrei sa-l dezvolti.

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Alta chestie pe care o gasesc complet nefunctionala la sistemul romanesc de invatamant este alocarea unui numar de locuri la facultati pe care practic le faci degeaba gen (metalurgie, industria chimica etc) sau unde exista deja o supra saturatie a pietei. De ce sa investesti in ingineri care sigur nu vor putea gasii de lucru in Romania, sau in oamnei care doar vor aglomera piata in loc sa te concentrezi pe un domeniu in care ai lipsa de personal sau care promite si pe care vrei sa-l dezvolti.

Asta-i pentru ca se mentine centralismul.

Eu sustin o mai mare autonomie locala si regionala.

In situatia asta structura specializarilor ar putea fi diferita si specifica zonei.

 

Spre exemplu in Tara Barsei si a Fagarasului unde se preteaza la cultura cartofului ar putea sa se dezvolte industria de exploatare si prelucrare a lemnului, a cartofilor si zootehnia. Atunci aici ar fi necesare specialitati pentru industrializarea lor, mobila, fulgi de cartof, alcool, industria laptelui si a mezelurilor.

Industriasii locali si fermierii ar putea finanta prin burse aceste specialitati.

Ar fi si interesul lor sa pegateasca forta de munca locala care-i mai stabila, si interesul elevilor si a parintilor din zona sa ramana in localitatea natala si alaturi de parinti. In vremuri de criza s-ar ajuta reciproc.

Nu cred ca statul se va ocupa in viitor de batranii din Romania .

Nu se ocupa de copii ramasi acasa, care sunt considerati viitorul nostru.  

 

Sa nu uitam ca Japonia a progresat cu un model social in care copii isi urmau parintii in aceeasi companie.

 

Cred ca o autonomie locala ar permite intiativelor private sa valorifice agricultura. silvicultura si turismul, si industria usoara. In zonele de campie s-ar dezvlota alte ramuri agicole si indstriale: legumicultura, viticultura, cultura cerealelor si anumite ramuri ale zootehniei etc..

Centralismul cu colectarea banilor secatuieste regiunile si sufoca dezvoltarea.

Editat de
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Aici doar 10-20% din elevi urmeaza o facultate. De ce ? Pt ca nu e nevoie doar de persoane cu studii superioare.  Restul invata o meserie; dar in general isi gasesc un job dupa ce termina asa zisa Lehre (invatarea meseriei..suna aiurea, dar cam asta ar fi traducerea).

 

Aici la fiecare scoala exista un administrator, se cheama Hauswart in germana (se ocupa de reparatii, zugraveli, salubritate, mobiliar, centrala electrica, tot ce tine de partea electrica etc etc...persoana asta are insa studii de specialitate, adica nu face meseria dupa ureche; stiu ca multi chiar au o diploma); in general i se ofera locuinta langa scoala (deci nu plateste chirie) si un salariu decent. 

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca sunt trei domenii si fiecare ar trebui sa aiba cel putin un specialist.

- Director - cadru didactic care raspunde - componenta profesionala: program, pregatirea cadrelor didactice, promovare evaluare,  verifica activitatile cu elevii, relatia cu parintii.

 

- Manager-economist care se ocupa de partea economica: contracte, finantare, banca, plati, aprovizionare etc..

 

- Adiministrator cu studii medii - policalificat in instalatii apa, canal, gaze, electric, reparatii mobilier,  zidarie, zugraveli etc..

  Daca-i scoala mare pot fi si doi, sau adminstratorul poate apela la serviciile unor meseriasi pentru lucrari mai speciale sau mai mari.

 

Directorul ar fi cu norma intreaga si indispensabil, iar managerul si administratorul pot fi si cu contract de prestari servicii sau nome partiale la scoli mici de la sate.

Editat de
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Intai trebuie conceput cum sa arate organizarea si cum sa functioneze, cine si ce atributii are.

 

Am scris de la primul mesaj ca ar fi 5 directii/subiecte distinte, poate si altele, dar nimeni nu a adaugat si nu a comentat daca directiile sunt bune sau nu.

 

Marcia a prezentat o schita a evaluarii si cum este adminstrata scoala de un admisntrator, iar birocratia este tinuta de autoritatiile locale.

 

Programa de invatamant ar fi trebuit discutata pe nivele de studii.

 

Plata profesorilor sa fie facuta de autoritatiile locale, cu salariu negociat.

Asta ar presupune ca sa nu mai existe o lege a salarizarii profesorilor.

Pot exista niste grile fixe, nivel minim, stabilit de minister in urma evaluarii cadrelor didactice, a inspectiilor si a evaluarii rezultatelor elevilor, dar si o componenta variabila rezultata din negociere care sa se adauge la partea fixa.

 

PS

Dar nu va asteptati sa concep reforma invatamentului.

Am spus ca un proiect/prounere de reforma se naste din dezbateri.

Editat de
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Sa luam pe puncte...

 

1. O problema este neimplicarea parintilor, acordare de atentii si acceptarea de frica sa nu suporte copilul sicane.

  Atentiile sunt consecinta unui sentiment de neputinta, a ideeii ca "nu ne putem lupta cu morile de vant".

 

Variante de REZOLVARE a acestei "probleme":

 

 - parintii sa aiba curaj si sa se lupte cu morile de vant!

cum? Comunicand intre ei si identificand solutii la eventuale probleme.

Organizandu-se, actionand ca un grup in interesul copiilor, cu respect si decenta fata de cadrele didactice!

 

 

 2. Sistemul de motivare a cadrelor didactice.

3. Programa scolara structura/continutul, si gradul de incarcare.

 

4. Relatia scolii cu inspectoratul scolar, cu autoritatile locale si consiliul parintilor.    

  
5. Regulamentele de functionare!

 

Variante de MOTIVARE a cadrelor didactice. Ma gandesc ca am putea sa ii sprijinim pe dascali¨prin a le sustine propriile solicitari din lista de revendicari de la momentul la care au facut greva anul trecut :

 

"1.   Alocarea a minimum 6% din P.I.B. pentru educatie și creșterea ponderii cheltuielilor de personal pentru învățământ, pentru micșorarea decalajului dintre România și celelalte țări membre ale Uniunii Europene care alocă, în medie 5,2% din P.I.B. educației;

 

2.   Modificarea Legii educatiei nationale.

- modificarea componenței consiliului de administrație al unităților de învățământ, astfel încât ponderea personalului didactic și a personalului de conducere din unitate să constituie o majoritate simplă;
-reintroducerea normei de predare de 16 ore/ săptămână pentru personalul didactic care are peste 25 de ani vechime în învăţământ și gradul didactic I;
    - decontarea cheltuielilor cu naveta personalului didactic, de la bugetul de stat, prin Ministerul Educației Naționale;
    - reintroducerea ajutorului de 100 euro/an, pentru achiziționarea de cărți sau programe educaționale pe suport electronic;
    - reintroducerea sporului de doctorat;
- pensionarea anticipată, cu cel puțin 3 ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, fără diminuarea cuantumului pensiei;
    - acordarea gradației de merit și pentru personalul didactic auxiliar;
    - dobândirea de către cadrele didactice a celei de-a doua specializări, prin programe de conversie profesională, cu finanțare de la bugetul de stat;
 
3.   Adoptarea unei LEGI DE SALARIZARE, prin care:
a)     salariile profesorilor debutanti să crească cu 50 %, iar raportul dintre salariul de bază maxim al funcției didactice si cel minim să fie de 2:1, pentru ca profesia de dascăl să devină motivantă pentru tinerii performanți;
b)    reîntregirea veniturilor personalului din învățământ la nivelul celor din anul 2009,ceea ce ar determina creșterea salariilor personalului din învățământ cu aproximativ 15%;
c)     majorarea salariilor personalului nedidactic, prin reintroducerea sporului de vechime în muncă;
 
4.   Depolitizarea învătământului, prin acordarea rolului determinant colectivului școlii în alegerea directorului;
 
5.   Debirocratizarea sistemului de învătământ, prin reducerea semnificativă a situațiilor și evidențelor pe care le întocmesc cadrele didactice;
 
6.   Regândirea programelor scolare si a sistemului de evaluare a elevilor, în sensul de a se pune accent pe latura formativă și nu pe cea informativă."
Editat de
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Participă la discuție

Poți posta acum și te poți înregistra mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: postarea ta va necesita aprobarea moderatorului înainte de a fi vizibilă.

Oaspete
Răspunde la acest subiect...

×   Lipire ca text formatat.   Lipește ca text simplu în schimb

  Sunt permise doar 75 de emoji.

×   Linkul tău a fost încorporat automat..   Afișează în schimb ca link

×   Conținutul tău anterior a fost restaurat.   Șterge editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini dintr-un URL.

Se încarcă...

×
×
  • Adaugă...