Jump to content
O nouă casă pentru FORUMUL DESPRECOPII ×

🎉 Alătură-te Comunității Noastre! 🎉

🔹 Membrii înregistrați beneficiază de:

  • ✨ Funcționalități suplimentare
  • 💬 Participare la discuții active
  • 🏆 Puncte pentru tombole lunare cu premii atractive
  • 🗣️ Oportunitatea de a-ți exprima opinia
  • 🤝 Ajutor reciproc între părinți
  • 🎁 Șansa de a câștiga premii

🚀 Ce te oprește?

Vorbirea: un joc in 2! - metoda Hanen


Oaspete Otilia

Recommended Posts

Am inceput sa traduc Cap. 8 dar inca nu l-am terminat. Incep insa postarea primei parti...
CAPITOLUL 8 SA IMPARTIM CARTILE!
Cartile introduc copiii intr-o lume cu totul noua. Atunci cind ii cititi unui copil, ii ajutati mintea sa creasca si sa se dezvolte. De asemenea va bucurati si de sansa de a imparti impreuna citeva clipe placute. In acest capitol veti afla cum sa va ajutati copilul sa invete limbajul atunci cind cititi impreuna. Veti invata si citeva moduri simple de a deschide drumul catre lectura si scriere, activitati pe care le va deprinde mai tirziu. CEL MAI BUN LUCRU DESPRE CARTI Lectura din carti reprezinta un timp special pentru dvs. si copil, moment in care amindoi va bucurati de sentimentul de apropiere. Mai mult decit atit, cartile conecteaza copilul cu lumea exterioara – lumea lui si alte lumi noi. Acestea il transporta in locuri si situatii interesante, multe din ele necunoscute. Unul din cele mai bune lucruri despre carti este faptul ca imaginile si cuvintele pot fi citite la nesfirsit. Spre deosebire de vorbire, care “dispare” imediat ce termini de vorbit, povestile si cuvintele din carti revin in acelasi fel de cite ori citim cartea. Acest lucru face ca invatarea noilor cuvinte si idei sa devina mult mai usoara pentru copil. Cu cit incepeti mai devreme sa cititi si sa spuneti povesti copilului, cu atit mai devreme lectura va deveni o parte importanta si frumoasa din viata lui. Lectura cu voce tare catre copil este cel mai important lucru pe care il puteti face pentru a construi cunostintele pe care acesta trebuie sa le invete. Incercati ca acest moment al lecturii sa faca parte din fiecare zi. Luati o carte cu dvs oriunde va duceti – la o programare la doctor, in autobuz, in masina, la magazin...oriunde. Puteti chiar lua si carti de plastic pe care sa le folositi in timpul baii. PRESCHIMBATI LECTURA IN CONVERSATIE Atunci cind ii cititi copilului – in orice stadiu de dezvoltare ar fi el – ginditi-va la urmatoarele lucruri: - stati fata-in-fata - OAA (observam, asteptam si ascultam) si lasati copilul sa “citeasca” cartea in felul lui - oferiti-i copilului sansa sa va raspunda - schimbati cuvintele din carte - folositi SAGA: Spuneti mai putine, Accentuati, Nu va grabiti, Aratati. - repetati, repetati, repetati Stati fata-in-fata O parte importanta a lecturii este asezarea aproape de acesta si fata-in-fata (sa va puteti vedea fata unul la celalalt). Atunci cind impartiti o carte, la inceput probabil va fi mai dificil sa faceti si una si alta (sa cititi si sa stati si fata in fata), dar este important sa gasiti o cale de a realiza acest lucru. OAA (observam, asteptam si ascultam) si lasati copilul sa “citeasca” cartea in felul lui Timpul povestilor este de asemenea timp pentru conversatie, nu doar pentru a sta si asculta. Pentru a obtine efectul maxim, copilul dvs. trebuie sa fie implicat activ. Atunci cind considerati ca este gata, lasati-l sa aleaga cartea, tineti-o si dati paginile. Odata ce ati citit ce este pe pagina respectiva si i-ati aratat imaginile, lasati-i timp sa se uite si asteptati sa vedeti ce face sau spune. Petreceti mai mult timp la paginile care il intereseaza cel mai tare. La inceput, copilul probabil va sta doar citeva minute atunci cind ii cititi. Daca il lasati “ sa citeasca” cartea in felul lui, va incepe sa-i placa sa imparta cartile cu dvs si, in timp, va putea petrece mai mult timp si se va uita la carti mult mai des. Exista mai multe moduri de a citi o carte - nu trebuie sa incepeti de la inceput - puteti sari peste pagini sau puteti sa nu terminati cartea - puteti doar vorbi despre imagini si sa nu cititi textul - puteti schimba textul - puteti citi aceeasi carte de multe ori, chiar in aceeasi “sedinta” de lectura Oferiti-i copilului sansa sa va raspunda Atunci cind ii cititi copilului, nu ar trebui sa fiti singura ce comunica. Oferiti-i oportunitati sa comunice si el in timpul acestei activitati. Nu va ginditi la lectura ca la ceva ce faceti pentru copilul dvs. Ginditi-va ca la un lucru pe care il faceti impreuna cu copilul dvs. Schimbati cuvintele din carte Puteti schimba dupa bunul plac cuvintele din carti – astfel puteti spune povestea in cuvinte simple. Nu toate cartile pentru copii sunt scrise bine si unele contin texte care sunt prea dificil de inteles pentru copil. Schimbati cuvintele din carte astfel incit sa fie usor pentru copil sa inteleaga si dvs sa le puteti repeta. Cu cit aude mai des cuvintele, cu atit mai repede le va intelege si va incerca sa le imite. Folositi SAGA: Spuneti mai putine, Accentuati, Nu va grabiti, Aratati. E mai bine sa spuneti mai puteine atunci cind cititi o carte. Folositi un vocabular familiar si scurtati propozitiile pentru a oferi sansa copilului de a intelege si repeta. Accentuati cuvintele importante si interesante si adaugati sunete care ii vor placea copilului – ca de exemplu sunetele scoase de animale sau masini. Faceti ca povestile sa prinda viata prin crearea efectelor de voci diferite si folosind expresii faciale pentru a le face cu adevarat interesante. Nu va grabiti – spuneti povestea incet pentru a usura copilului intelegerea ei si pentru a-i da ocazia sa va raspunda. Aratati-i copilului ce inseamna cuvintele aratand catre imagini pe masura ce vorbiti despre ele si folositi actiuni si gesturi. Folositi jucarii sau alte obiecte pentru a insufleti povestile. De exemplu, daca cititi o poveste care spune ceva despre o minge, asezati la indemina o minge pe care o puteti rostogoli si arunca – asa cum fac personajele din poveste. Repetati, repetati, repetati Copiilor le place sa auda aceeasi poveste de multe ori – chiar si atunci cind dvs v-ati plictisit de ea. De fiecare data cind cititi o poveste copilului, aveti sansa sa repetati aceleasi cuvinte si propozitii. Dar evident nu este indeajuns pentru copil doar sa auda cuvintele in mod repetat. In mod special daca este in stadiul de a Folosi Primele Cuvinte sau in stadiul de Combinator, copilul are nevoie de a i se oferi sansa de a povesti despre ce aude si de a imita cuvintele. Cu cit are mai multe sanse sa va vorbeasca despre ideile din carte si cu cit va aude mai mult repetindu-le, cu atit vocabularul copilului va creste. CONSTRUITI-VA PROPRIILE CARTI Uneori cartile pe care copilul le iubeste cel mai mult sunt cele facute de dvs. Acestea sunt cu atit mai speciale pentru copil intrucit pot fi despre el si pentru ca poate ajuta la realizarea lor. Se creaza astfel o oportunitate deosebita pentru copil de a comunica cu dvs. Pe masura ce scrieti textul de linga imagini, spuneti-i despre ce scrieti. Mai bine, intrebati-l ce vrea sa scrieti. Mai jos gasiti 3 exemple de carti pe care le puteti face singuri: - carti cu imagini ale lucrurilor care ii plac copilului Copilul dvs va fi cu siguranta interesat intr-o carte pe care ati construit-o impreuna despre persoanele sale favorite, animale, jucarii sau jocuri. Cel mai bine folositi fotografii, mai ales daca copilul invata inca sa recunoasca imagini. Daca poate deja recunoaste imagini din reviste sau cataloage, le puteti folosi pe acestea. Dati un nume cartii si scrieti-l pe coperta – de exemplu “Lucrurile favorite ale Paulei” - carti interactive Realizati carti de tip “flip-flap” folosind constructii din hirtie. Ascundeti o imagine interesanta sub o “usita”. Sau creati o carte de tipul “atinge si simte” cu diferite texturi care pot fi explorate de copilul dvs cum ar fi bucati de lina, bumbac sau piele. - carti in imagini despre un eveniment special Luati 8-10 fotografii de familie de la un eveniment ca de exemplu o vizita la Gradina Zoologica sau o sarbatoare (Craciun, zi de nastere) si puneti-le pe toate intr-un mic album. Daca copilul poate recunoaste aceste fotografii, ii va place sa se uite la ele si sa auda povestea, mai ales daca este despre el. Daca este in stadiul de Folosire a Primelor Cuvinte sau Combinator, va putea chiar el sa inceapa sa spuna povestea. Gabriela si [patut] Stefan David (8 Iulie 2004) [url="http://pg.photos.yahoo.com/ph/ggalatanu/my_photos"]Poze nou-noutze cu Stefanutz[/url] Giving is the secret of a healthy life. Not necessarily money, but whatever a person has of encouragement and sympathy and understanding John D. Rockefeller, Jr. Echipa neagra: Leeloo - Olo - ZisaCami - Miag = 274.9 kg
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 247
  • Creat
  • Ultimul răspuns
Dragelor, este minunat ceea ce ati facut aici [flo] Eu acum am gasit acest subiect, am printat tot si acum ma apuc de citit. Baietelul meu implineste in curand 3 ani, dar la capitolul vorbire stam nu prea bine. Cunoaste foarte multe cuvinte, majoritatea in ebraica, intelege romana, dar nu face propozitii mai mari de 2 cuvinte. Am fost aici la specialisti si de pe 21 februarie o sa incepem "tratamentul", daca ii pot spune asa. In fiecare saptamana o sedinta de o ora cu un logoped si un psiholog, vreme de 22 sedinte. Daca pana in toamna nu va vorbi foarte bine, o sa urmam o gradinita speciala, unde sunt cate 10 copii in clasa si se lucreaza cu fiecare in mod separat in fiecare zi. Eu nu cred ca va fi cazul, dar, cine stie? Intre timp, n-i s-a recomandat un control la urechi, un control special unde am descoperit ca, daca un copil normal are nevoie de 20 decibeli sa auda, al nostru copil are nevoie de 35-45 decibeli. Acum urmeaza un alt control la ORL sa depistam cauza, poate un dop, poate apa. Mamicile care nu au efectuat un astfel de control copiilor, este indicat sa-l faca , chiar daca nu aveti impresia ca nu v-ar auzi copilul. Si al meu, ma aude, imi raspunde, uneori nu imi raspunde, dar niciodata nu am crezut ca nu imi raspunde pt ca nu ma aude , mereu am considerat ca nu vrea sa imi raspunda. De multe ori i-am vorbit si in soapta si m-a auzit. Din cate am inteles, daca copilul nu aude bine, nici nu o sa vorbeasca bine. Cunosc cazul unei vecine, care mi-a spus ca imediat ce si-a operat copilul, a si "deschis gura", adica a inceput sa vorbeasca. Multumesc inca odata pentru subiect si mult succes tuturor. [flo] [mamica]Saphir[gravi], [bonjovi] Amos si [fetita] Ailish [url="http://community.webshots.com/user/climailish"]pozele noastre[/url]
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Parca David a inceput sa isi dea drumul putin,sa fie coincidenta sau oare chiar atat de repede sa vad rezultatele? Incearca sa ma imite tot mai des si foloseste mai mult cuvintele pe care le stia. La doctor nu am mai mers pentru ca tocmai am primit scrisoare de la centrul de asigurari in care ne anunta ca pe 23 sa mergem la controlul de vorbire,se pare ca aici la 2 ani se verifica progresele de limbaj ale copilului;eu nu stiam si sotul a uitat sa imi spuna. Inca un motiv pentru care apreciez tara asta [japan] O sa il vada un logoped,sunt tare curioasa ce o sa ne spuna si sper sa nu fie probleme. Stefania, mami de David(24 dec.2004) si Patricia(12 iul.2006)
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...
Fiul meu are aproape 3 ani,si nu vorbeste...este inteligent,intelege tot,execut tot ce ii cer,dar nu spune decat"ce e aia",in rest nimic. Nu vorbim decat o limba in familie,dar pur si simpplu nu vrea sa comunice cu noi. Eu il duc de un an la logoped si psiholog,dar nu vad nici un rezultat.Mai mult se joaca acolo,nu invata nimic ....Soecialistii m-au asigurat ca totul e ok. cu el,ca este normal,si numai de la 4 ani se considera ca are o problema daca nu va vorbi.Asa cum au trecut 3 ani fara sa vorbeasca,va mai trece un an...si nu va spune nimic,poate.Din toamna vreau sa il dau la gradinita,dar daca nu vorbeste...ce sa faca acolo?toti vor rade de el...ca el numai un singur lucru spune..."Ce e aia" si" da" Nu mai stiu ce sa fac.....uneori sunt disperata,vad pe strada copii de un an care vorbesc perfect. cezara
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Kiwwy-nici mie nu-mi place chestia ca o sa vorbeasca dupa 2 ani...la 3 sigur...mai stam pana la 4...[bang]Si mie mi se pare ca stam degeaba, dar in afara de a vorbi cu ea pana facem "spume", de a-i arata poze in carti la greu, powerpointuri cu obiecte din casa...nici eu nu mai stiu ce sa mai fac. Mergem iar la psiholog saptamana viitoare, sa vedem ce ne mai zice. Dar nici eu nu sunt prea multumita, o verifica la niste chestii care mie imi sunt clare, pot sa i le zic si eu fara sa mai duc si copilul cu mine...si sigur ne zice iar sa asteptam...[bang] Baietelul tau raspunde cand il strigi, arata in carti animale, obiecte cunoscute cand il intrebi? Fran si Patricia Annelise (05.05.05) [url="http://community.webshots.com/user/annelise05"]Iepurete mititel[/url] [url="http://community.webshots.com/user/annelise05_2"] Iepurete a crescut[/url]
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Eu zic sa te duci la psiholog,poate acolo in Bucuresti,sigur iti va spune la fel...adica sa nu iti faci griji,ca sigur va vorbi... La fel facem si noi...ii aratam,ne ocupam de el toata ziua,dar degeaba...cred,pt.ca nu am nici un rezultat...copilul e la fel! Cand era de un an,imita animale,dar acuma-NIMIC! Logopedul imi spune sa nu mai reactionez la trasul lui de maneca,atunci cand isi doreste ceva...iar psihologul imi spune sa nu cumva sa il ignor,cand incearca sa imi spuna sau sa imi arate ceva,sau sa ma cheme undeva....Chestia este ca eu nu mai stiu cum sa reactionez.... Copilul imi arata obiecte,imi arata in carti tot felul de lucruri,pe care asteapta sa i le spun,dar nu repeta nici macar o vocala,sau un inceput de propozitie. Putem sa mai vorbim,tinem legatura te pup cezara
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Va citesc in continuare cu interes si aplic tot ceea ce aflu aici si ma bucur sa vad ca functioneaza. Chiar daca nu pare foarte la subiect vreau sa va impartasesc si voua aceasta informatie, poate ca multe dintre voi procedati deja asa dar eu am vrut sa postez in ideea ca sunt poate persoane ca si mine care nu au stiut. Eu am observat la piticotul meu ca e tare activ dar superficial in tot ceea ce face, nu avea rabdare sa ne jucam cu o jucarie mai mult de 2 minute, nu avea rabdare sa citim din carti, sa facem ceva constructiv mai mult de cateva minute.Am pus-o pe seama vartei ca e micut...abia acum a facut un an si o luna..dar nu era asa. Mi-a spus cumnata mea care e educatoare la o gradi privata ca eu gresesc lasandu-l inconjurat de jucarii tot timpul.Are deja 3 saci de jucarii, i-am luat si noi in prostie si a si primit o multime, cum se intampla cu fiecare copil. Vreau sa va zic ca i-am ascultat sfatul si de o luna i-am "confiscat" jucariile[:D] le-am sortat pe categorii si le-am dus in alta camera, primeste zilnic cate 2 jucarii, le mai schim dimineata unele, dupa-masa altele.Daca citim din carte are numai 2 carticele nu are jucarii langa el, daca ne jucam cu cuburile avem doar cuburile si o bascula cu care le caram.S-a schimbat f mult de cand procedez asa, are rabdare sa ne jucam si e mult mai cooperant. E mult mai atent si vad ca progreseaza.M-am gandit sa va spun si voua, in cazul in care va confruntati cu copilasi care nu au rabdare cu nimic si nu raspund la joaca, poate e si asta un motiv ca le e prea mult distrasa atentia de tot ce ii inconjoara. Va doresc numai bine si sunt in continuare cu ochii pe voi si va multumesc pentru ceea ce faceti. Silvi si bebe Alain 19.01.2006
Daca ceva se intampla o singura data, se poate sa nu se mai repete niciodata dar daca se intampla de doua ori, se va repeta sigur si a treia oara.
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Eu am inceput sa aplic chestia aia cu fiecare obiect sa aiba locul propriu in casa...prin urmare o gramada de jucarii au ajuns pe balcon[:D]-urmand sa fie "promovate" in casa prin rotatie. Nu e vorba de jucariile/cartile care ii plac foarte mult si ii trec zilnic prin maini. Asta am preluat-o din met. Montessori. Copilul a devenit mult mai ordonat -sigur mai mult decat mine[:D] Dar de vorbit[bang]...evident ca nu ne-a ajutat la nimic...Joi mergem la psiho. In 2 luni avem urmatoare le "progrese": imita mai mult GESTURI-da din maini ca personajele din Little Einsteins, canta "la-la-la"-melodiile le prinde imediat, da' fara cuvinte[alcool], vocalizeaza (toata ziua) cu sunete mai diversificate-adica acum doua luni isi gasea un grup de sunete-"batzii-batzii"-de ex-si ni le zicea 2-3 zile pana ne capia, apoi schimba repertoriul, acum nu mai are stereotipii din astea...Si asta e TOT. Zice si "mama" si "tata"-dar nu noua, ca sa ne strige...De ex, a venit taica'su de la serviciu si a intrat in baie sa se spele pe maini inainte sa vina la ea- s-a uitat dupa el si a zis INCET "tata". [bis] Dar a doua zi a mai zis de cateva ori "tata" fara nici o legatura cu subiectul...ce naiba sa mai inteleg? In schimb cred ca am prins o chestie, cand zice ceva cu "adresa" zice foarte incet. La voi s-a mai intamplat asa ceva? Fran si Patricia Annelise (05.05.05) [url="http://community.webshots.com/user/annelise05"]Iepurete mititel[/url] [url="http://community.webshots.com/user/annelise05_2"] Iepurete a crescut[/url]
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...
Precizare: In varianta originala (in engleza) cartea e impartita in felul urmator: Cap 1 – Mai multe despre comunicarea copilului dvs Cap 2 – Lasati copilul sa preia initiativa Cap 3 - Urmati initiativa copilului Cap 4 – Pastrati interactiunea Cap 5 – Rutinele care ne ajuta Cap 6 – Adaugati limbaj la interactiune Cap 7 – Hai sa ne jucam! Cap 8 – Sa impartim cartile Cap 9 – Sa evoluam cu ajutorul muzicii In varianta franceza capitolele sunt urmatoarele: Introducere Cap. 1 Lasati copilul sa preia initiativa Cap. 2 Adaptati-va pentru a urma initiativa copilului Cap. 3 Adaugati limbaj si experiente Cap. 4 Sa ne jucam de-a "cei 3 A" Cap. 5 Cum sa invatam amuzindu-ne: jocurile Cap. 6 Sa invatam prin muzica Cap. 7 Cartile: sa citim impreuna Cap. 8 Sa creem impreuna Concluzii Printul care se credea o pasare: poveste populara la moda celor "3 A" Grila de observatie a dezvoltarii Index Eu impreuna cu flaviutza am tradus dupa varianta franceza si suntem la capitolul 5. Leloo a tradus din engleza si vad ca a inceput capitolul in care se vorbeste despre carti (adica cap. 7 din franceza) O sa incerc sa termin capitolul 5 si sa-l incep pe-al saselea cit de curind... [pup]
[url="http://family.webshots.com/album/136855708nUmjMn"]Adélie la p'tite souris[/url] [pis] [url="http://s63.photobucket.com/albums/h147/floricici/bijoux/"]Bijoux passion[/url] [hippi] [url="http://s63.photobucket.com/albums/h147/floricici/"]Floricici din gradina mea [flo2][/url]
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Adaugă...