Jump to content
O nouă casă pentru FORUMUL DESPRECOPII ×

🎉 Alătură-te Comunității Noastre! 🎉

🔹 Membrii înregistrați beneficiază de:

  • ✨ Funcționalități suplimentare
  • 💬 Participare la discuții active
  • 🏆 Puncte pentru tombole lunare cu premii atractive
  • 🗣️ Oportunitatea de a-ți exprima opinia
  • 🤝 Ajutor reciproc între părinți
  • 🎁 Șansa de a câștiga premii

🚀 Ce te oprește?

matematica la Princeton


Recommended Posts

Trei matematicieni romani, mindria Princetonului Bogdan Ciubuc Luni, 19 Ianuarie 2004 Trei matematicieni romani, mandria Princetonului Cu ceva mai bine de o luna in urma, pe 6 decembrie 2003, la prestigioasa Princeton University din SUA se inregistra o premiera cu totul onoranta pentru tara noastra. Echipa de studenti desemnata sa reprezinte Princetonul la cel mai important concurs universitar de matematica, William Lowell Putnam Competition, ajunsa la editia cu numarul 64, era formata pentru al doilea an consecutiv numai din romani. In vreme ce in anul precedent echipa fusese alcatuita din Radu Mihaescu, Stefan Hornet si Mihai Manea, ca urmare a absolvirii lui Radu Mihaescu in vara lui 2003, echipa a fost completata in acest an de catre Marius Beceanu. Cu totii sint fosti componenti ai lotului Romaniei pentru Olimpiada Internationala de Matematica (OIM). In 2002, Radu Mihaescu, Stefan Hornet si Mihai Manea au cistigat cu echipa locul al II-lea (care aduce un premiu de 20.000 de dolari si cite 800 de dolari pentru fiecare membru), cea mai buna performanta a Universitatii Princeton din ultimii ani. Locul I a fost ocupat de eterna rivala, Harvard University. Rezultatele editiei 2003, din 6 decembrie, vor fi facute publice probabil la jumatatea lunii martie. Cum ati ajuns la Princeton? Vi s-a facut o oferta sau ati depus un dosar de candidatura? Marius Beceanu: Am depus un dosar cu testele SAT, rezultatele la OIM, niste scurte eseuri si recomandari de la profesori. Presupun ca rezultatele de la OIM au fost mai importante. Am primit o bursa, altfel nu mi-as fi putut permite, care include scolarizarea, cazarea si masa. De ce, dupa atitia ani de olimpiade, mai concurati si in facultate la concursuri de matematica? In primul rind nu este chiar atit de dificil; nimeni nu se pregateste special pentru concursul Putnam. Concursul propriu-zis e intr-o singura zi, pregatirea nu cred ca dureaza mai mult de o saptamina - si atunci cred ca este o experienta interesanta, iar satisfactia in cazul in care cistigi ceva este destul de mare. Merita, nu? Efortul depus nu este foarte mare, iar avantajele posibile sint destul de importante. Ce fel de avantaje? Premii monetare; pe deasupra, participarea la Putnam iti confera un anumit prestigiu. Putnamul este un concurs recunoscut. Inca nu stiu daca ma va ajuta si pentru un viitor masterat sau doctorat, dar asa sper. Care este nivelul de dificultate a concursului Putnam, prin comparatie cu, de pilda, OIM? Luate fiecare in parte, problemele sint mai putin dificile, pot fi rezolvate intr-un interval rezonabil de timp, numai ca sint sase probleme in trei ore, spre deosebire de OIM, unde sint trei probleme in patru ore si jumatate. Problemele de la OIM nu sint neaparat rezolvabile, cel putin pentru mine! Dar cele de la Putnam sint abordabile. Ce inseamna pentru dumneavoastra faptul ca, in doi ani consecutivi, echipa de la Universitatea Princeton a fost formata doar din romani? Cred ca Romania este suficient de cunoscuta aici, alaturi de Rusia si China. Asocierea aceasta este constientizata inclusiv de catre americani, adica ei se asteapta atunci cind intilnesc un student roman ca acesta sa studieze matematica sau fizica si in plus sa fie si bun. Mai pastrati relatii cu profesori din tara? Da, si cu profesorii din liceu, si cu profesori universitari. Exista un profesor din Romania pe care il respect foarte mult si cu care colaborez, domnul academician Viorel Barbu. V-ati mai intoarce in tara dupa absolvire? Da, dar depinde si de alti factori. Acela financiar; sau, pe de alta parte, de cit de bine ma voi fi integrat in mediul din Statele Unite. Cu cit ma voi fi integrat mai bine, cu atit mai mica va fi sansa sa ma intorc. Pe de alta parte, in conditiile actuale, nu prea cred ca ma voi intoarce. Ce doriti sa faceti dupa absolvire? Exista exemple de studenti care si-au schimbat specializarea principala, ca Mihai Manea, care este acum in cadrul departamentului de economie de la Princeton. Eu as vrea sa ramin in mediul universitar, ca matematician. “Migratia creierelor”, faptul ca din ce in ce mai multi tineri matematicieni romani pleaca la studii in America vi se pare ca e ceva pozitiv? Da, cred ca totusi este un lucru pozitiv. Si aceia care nu se intorc neaparat in Romania pot sa ajute tara din strainatate. Cred ca este un lucru pozitiv pentru ei personal in primul rind. Nu stiu daca in Romania ar fi vreun profesor care sa ma sfatuiasca sa ramin in tara, in ciuda altor consideratii. Acum nu mai este situatia de acum un secol; daca pleci in SUA nu inseamna ca ai taiat toate legaturile. Faptul ca dumneavoastra, Stefan Hornet si Mihai Manea alcatuiti echipa Universitatii Princeton poate insemna ca sinteti cei mai buni studenti in matematica a Universitatii? Sintem cei mai buni studenti de la concursul Putnam. Daca un student primeste un premiu la o editie a concursului, atunci este sigur sau aproape sigur ca va fi selectat in echipa si in anul urmator. In ceea ce priveste intrebarea daca sintem cei mai buni studenti sau nu, as vrea sa spun ca anul trecut Radu Mihaescu a fost de departe cel mai bun student din anul sau. El este cel care a primit tot felul de distinctii ale departamentului de matematica si nu numai. A fost recunoscut ca fiind cel mai bun. A absolvit anul trecut. Cum priviti acum nivelul invatamintului liceal din Romania? Profesorul meu e matematica m-a sprijinit foarte mult, dar cel putin la fel de mult a contat faptul ca mama mea este profesor universitar de matematica si a putut sa ma indrume. Insa in ceea ce priveste limbile straine, cred ca scoala nu face prea multe, si este important sa cunosti limbi straine daca vrei sa ajungi in Statele Unite! Stefan Hornet: “Concursurile nu prea au legatura cu matematica adevarata” Liceu de informatica, “Tudor Vianu”, apoi “Mihai Viteazul”. Trei medalii de aur la OIM, ‘97, ‘98,’ 99. Cum ati ajuns la Princeton? V-ati depus un dosar de candidatura sau vi s-a facut o oferta? Nu, am aplicat prin procedura obisnuita, cum fac toti cei de aici de altfel. Rezultatele de la OIM au contat? Da, au contat, dar, din ce vad eu acum, nu chiar atit de mult cit am crezut eu atunci. Sint oameni veniti din Europa de Est, chiar si din Romania, care nu au avut performante foarte mari; adica au rezultate bune, desigur, la liceu, dau nu neaparat la olimpiade, nu asta ii intereseaza foarte mult pe americani. Care este procedura de selectie a membrilor echipei pentru concursul Putnam? Cred ca cei trei studenti care au avut cele mai bune scoruri in anul precedent alcatuiesc echipa. Daca esti in primul an n-ai cum sa fii in echipa. Cum s-a intimplat ca in doi ani consecutivi echipa de la Princeton sa fie formata in exclusivitate din romani? S-a nimerit sa fim aici mai multi romani din lotul olimpic national. Ca numar de studenti, departamentul de matematica este destul de mic, iar cei care sint nu au avut rezultate extraordinare prin liceu, nu au o experienta semnificativa de concursuri, deci era normal... Faptul ca dumneavoastra sinteti in echipa pentru concursul Putnam inseamna ca sinteti cei mai buni studenti de la Princeton? Performanta la concursul Putnam este si nu este un criteriu de evaluare valabil. Concursurile nu prea mai au legatura cu matematica adevarata, care inseamna si altceva. Intr-adevar, daca esti bun la matematica, este foarte probabil ca o sa faci bine si la concursuri si reciproc. Care este nivelul concursului Putnam prin comparatie cu OIM, ca dificultate a problemelor? Nivelul de dificultate este ceva mai scazut - pentru ca sint mai multe probleme in mai putin timp - dar nu cu mult. Ultimele probleme in general sint destul de grele... Totusi, au solutii scurte, prin comparatie cu cele de la OIM. Mai pastrati relatii cu profesorii din tara? Da, cu profesorul meu in liceu, pe care l-am vazut chiar acum, in iarna. Aici, am legaturi si cu profesorii mei, pentru ca trebuie sa imi scriu teza de absolvire, in anul trecut a mai trebuit ca la fiecare sfirsit de semestru sa scriu niste lucrari - asa fiind regula aici. In plus, mi-au trebuit recomandari pentru aplicatiile la doctorat... V-ati mai intoarce in tara? Si daca da, in ce conditii? Aici e mai complicat de raspuns. Daca as vrea sa fac matematica, cel putin inca citiva ani buni, ar trebui sa ramin pe aici, in America, din motive de ordin financiar. Mi-ar placea sa pot sa ma intorc, dar sa cistig si bani si sa pot sa fac ceva. M-as intoarce daca as avea cum, sa pot sa imi fac meseria. De exemplu, dupa citiva ani de profesorat aici poti stringe o suma destul de buna si ai putea sa te intorci in Romania, macar cite un an, cind ai cite un an liber, “sabatic”, cum i se spune... Ce doriti sa faceti dupa absolvire? Am aplicat la un doctorat, tot in matematica pura, la vreo zece universitati - Princeton, la Harvard, la MIT, si altele mai slabe. Dupa aceea, cred ca o sa caut un post tot intr-o universitate, dar mai e destul timp, sint patru ani pina atunci. “Migratia creierelor”, a tinerilor matematicieni romani, catre Statele Unite, vi se pare un fenomen pozitiv? E greu de raspuns, pentru ca cei buni la matematica fac mai mult bine Romaniei fiind aici, facindu-si meseria la maximum, decit daca ar fi ramas in tara, unde nu prea este nevoie de cercetare fundamentala. Pe de alta parte, este o pierdere, pentru ca sint niste persoane de calitate, a caror prezenta nu poate sa strice unei societati. Cei de la Princeton au asa o impresie ca toti romanii sint foarte buni la matematica... Unde ajunge acel premiu financiar pe care il primeste echipa? In fondul departamentului, evident! Conteaza motivatia banilor in participarea la Putnam? Nu. Daca te duci acolo cu gindul ca o faci pentru bani, n-o sa iti iasa nimic. Te duci pentru ca vrei sa faci bine, nu pentru bani. Mihai Manea: “Sistemul universitar romanesc, sub orice critica” “Am obtinut trei medalii de aur la Olimpiada Internationala de Matematica si trei medalii de aur la Olimpiada Balcanica (1999-2001)”. Cum ati ajuns la Princeton? Nici o universitate din Ivy League nu face oferte atragatoare studentilor. Asta este o conceptie gresita - care a penetrat pina si in mintea fostului ministru al educatiei, dna Ecaterina Andronescu, asa cum am vazut-o comentind pe un post de televiziune. Sint foarte multi candidati foarte valorosi care sint dispusi sa faca orice efort ca sa ajunga sa studieze la cele mai bune scoli americane. Toti trec prin acelasi proces de admitere. Rezultatele mele de la OIM au avut probabil o pondere destul de mare in decizia Princetonului de a ma admite Ce inseamna pentru Princeton faptul ca are o echipa exclusiv romaneasca? Asta a fost si intrebarea pe care mi-a adresat-o Andrew Wiles (matematicianul care a demonstrat marea teorema a lui Fermat) la o intilnire in vara. Este intr-adevar un lucru nemaipomenit ca Princetonul, evident universitatea cu cel mai bun departament de matematica din lume, a participat cu echipe formate exclusiv din studenti romani la ultimele doua editii ale Putnamului. Faptul ca a ajuns pina si in atentia lui Andrew Wiles cred ca spune multe. Princeton a fost considerata prima universitate americana in ultimii trei ani. Aici se face scoala cel mai bine. Studentii romani care studiaza matematica la Princeton sint printre cei mai buni studenti ai departamentului, lucru recunoscut si de profesori si de ceilalti studenti. Aceasta inseamna ca sinteti cei mai buni studenti la matematica de la Princeton? Eu am primit anul trecut premiul pentru cel mai bun student din anul doi al universitatii - cea mai mare realizare a mea de pina acum. Premiul mi-a fost inminat de decan la inceputul anului scolar intr-o capela in care erau mai mult de 1.000 de studenti nou intrati la Princeton si multi dintre profesori. Decanul m-a prezentat ca absolvent al Colegiului National “Vasile Alecsandri”, Galati, Romania - asta poate raspunde la citeva intrebari despre ce se crede despre Romania la Princeton. Ce parere aveti despre nivelul invatamintului din Romania? Guvernul Romaniei are nevoie de un ministru al educatiei scolit in Statele Unite, preferabil la o universitate din Ivy League. Sistemul educational romanesc, in special cel universitar, este sub orice critica. Majoritatea colegilor mei de liceu sint studenti la Automatica si de fiecare data cind imi povestesc cum e la ei la scoala, imi spun dezamagit ca nu as putea sa ma intorc niciodata la o scoala romaneasca, nici ca student, nici ca profesor. Atmosfera in universitatile romanesti e asa de hartuitoare incit toti studentii sint descurajati si neinteresati de studiu. Trebuie sa mearga la cursuri de dimineata pina seara cind este evident ca cea mai mare parte a studiului trebuie facut pe cont propriu, au tot felul de probleme domestice datorita conditiilor din camine incit nici nu au timp sa se preocupe mai mult de scoala, nu au niciodata sansa sa interactioneze cu profesorii in afara clasei si cel mai rau, cel mai rau, sint jigniti continuu de profesori in timpul cursurilor: un profesor din Romania ar lua-o pur si simplu ca ofensa daca un student il intrerupe pentru a cere o lamurire sau a-l corecta, de parca nu si-a ales singur ocupatia de profesor; am un prieten care a cazut la un curs din cauza ca a intrebat “de ce ne faceti prosti?”. Profesorii din America isi pastreaza usa deschisa oricarui student care ar dori sa se intilneasca cu ei - de obicei nu e cazul ca sa discute cercetare, asa cum o fac cu mine, dar sa ceara ajutor). Asa se ajunge la un mediu academic ideal. Ce parere aveti despre “migrarea creierelor”? Cred ca posibilitatea interactiunii cu cei mai buni oameni din orice domeniu ajuta foarte mult la noi descoperiri. Asa ca si francezii si rusii si japonezii au probabil aceeasi “problema” cu “migrarea creierelor.” E o problema falsa - totul e in folosul omenirii - trebuie sa gindim si sa ne comportam global. Despre invatamintul liceal din Romania ce credeti? Invatamintul liceal din Romania este de nivel mediu, in opinia mea. Ne-am autocultivat aceasta legenda cu cit de buni sintem. Sint tari in Europa in care se face scoala la fel de bine sau mai bine ca in Romania - Rusia, Bulgaria, Ungaria, Franta, Anlgia. Sint foarte multi romani recunoscuti academic foarte bine in America. Dar sint si foarte multi rusi, bulgari, englezi recunoscuti la fel de bine. Faptul ca romanii fac foarte bine la olimpiade este de obicei rezultatul unui efort individual foarte mare, nu al sistemului de educatie. As spune ca de multe ori ajungem la performante asa bune la olimpiadele internationale in ciuda sitemului de educatie romanesc. Nu ma intelegeti gresit - am avut citiva profesori exceptionali la Colegiul “Vasile Alecsandri” si la pregatirea lotului olimpic, dar o mina de profesori buni nu e suficienta. Toata reforma invatamintului romanesc din ultimul deceniu mi se pare o gluma. Dupa cum am vazut, nu sintem inca gata sa trecem la teste-grila din cauza ca toti elevii dintr-o clasa vor avea aceleasi litere incercuite - poate trebuie mai intii sa cultivam onestitatea: examenele de la Princeton se dau fara supraveghetor; profesorului ii este chiar interzis prin regulament sa stea in sala in care se tine examenul in afara primelor si ultimelor cinci minute din timp.
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 9
  • Creat
  • Ultimul răspuns
Am citit si eu articolul in ziar si mi-aplacut tare mult chestia asta: "Ce parere aveti despre “migrarea creierelor”? Cred ca posibilitatea interactiunii cu cei mai buni oameni din orice domeniu ajuta foarte mult la noi descoperiri. Asa ca si francezii si rusii si japonezii au probabil aceeasi “problema” cu “migrarea creierelor.” E o problema falsa - totul e in folosul omenirii - trebuie sa gindim si sa ne comportam global." Scurt si la obiect! Bravo lor! Catalina. This is the first day of the rest of my life!
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

"Invatamintul liceal din Romania este de nivel mediu, in opinia mea. Ne-am autocultivat aceasta legenda cu cit de buni sintem. Sint tari in Europa in care se face scoala la fel de bine sau mai bine ca in Romania - Rusia, Bulgaria, Ungaria, Franta, Anlgia. Sint foarte multi romani recunoscuti academic foarte bine in America. Dar sint si foarte multi rusi, bulgari, englezi recunoscuti la fel de bine. Faptul ca romanii fac foarte bine la olimpiade este de obicei rezultatul unui efort individual foarte mare, nu al sistemului de educatie. As spune ca de multe ori ajungem la performante asa bune la olimpiadele internationale in ciuda sitemului de educatie romanesc." Asa este,invatamantul din Romania la orice nivel este un invatamant greoi,bazat pe deviza"sa invatam de toate,nu putem acum sa dam afara profesorii si sa dispara materiile de care nimeni nu are nevoie".Se pune foarte mare accent pe teorie si foarte putin pe practica si atunci cand termini facultatea constati ca ai nevoie de cel mult 10% din ceea ce ai invatat cu atata truda in ani si ani de studiu. Plus ca foarte putini profesori sint dispusi sa se puna la punct cu noile descoperiri si asta pentru ca nu sint stimulati financiar(pentru un salariu de mizerie de ce sa se mai oboseasca sa se informeze ca oricum nimanui nu-i pasa)si continua sa predea materii la nivelul de acum 20 de ani.Cel putin asta este parera mea despre invatamantul romanesc,cred ca este nevoie de o reforma dar cred ca trebuie inceput de la stimularea financiara ca fara asta mai bine stam si dam din buze... Oricum BRAVO de o mie de ori olimpicilor romani si consider ca este meritul lor in cea mai mare parte ca au reusit sa demonstreze ca sint cei mai buni.Si este bine si ca se orienteaza spre alte zari indepartate,ca oricum tara noastra nu are nevoi de capete luminate care sa gandeasca mult si mai ales bine,contravine cu atmosfera generala...[bang] Oana
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

quote:
Initial creeata de Andrada
Trei matematicieni romani, mindria Princetonului Bogdan Ciubuc Luni, 19 Ianuarie 2004 “Migratia creierelor”, faptul ca din ce in ce mai multi tineri matematicieni romani pleaca la studii in America vi se pare ca e ceva pozitiv? Da, cred ca totusi este un lucru pozitiv. Si aceia care nu se intorc neaparat in Romania pot sa ajute tara din strainatate. Cred ca este un lucru pozitiv pentru ei personal in primul rind. Nu stiu daca in Romania ar fi vreun profesor care sa ma sfatuiasca sa ramin in tara, in ciuda altor consideratii. Acum nu mai este situatia de acum un secol; daca pleci in SUA nu inseamna ca ai taiat toate legaturile. “Ce parere aveti despre nivelul invatamintului din Romania? Guvernul Romaniei are nevoie de un ministru al educatiei scolit in Statele Unite, preferabil la o universitate din Ivy League. Sistemul educational romanesc, in special cel universitar, este sub orice critica. Majoritatea colegilor mei de liceu sint studenti la Automatica si de fiecare data cind imi povestesc cum e la ei la scoala, imi spun dezamagit ca nu as putea sa ma intorc niciodata la o scoala romaneasca, nici ca student, nici ca profesor. Atmosfera in universitatile romanesti e asa de hartuitoare incit toti studentii sint descurajati si neinteresati de studiu. Trebuie sa mearga la cursuri de dimineata pina seara cind este evident ca cea mai mare parte a studiului trebuie facut pe cont propriu, au tot felul de probleme domestice datorita conditiilor din camine incit nici nu au timp sa se preocupe mai mult de scoala, nu au niciodata sansa sa interactioneze cu profesorii in afara clasei si cel mai rau, cel mai rau, sint jigniti continuu de profesori in timpul cursurilor: un profesor din Romania ar lua-o pur si simplu ca ofensa daca un student il intrerupe pentru a cere o lamurire sau a-l corecta, de parca nu si-a ales singur ocupatia de profesor; am un prieten care a cazut la un curs din cauza ca a intrebat “de ce ne faceti prosti?”. Profesorii din America isi pastreaza usa deschisa oricarui student care ar dori sa se intilneasca cu ei - de obicei nu e cazul ca sa discute cercetare, asa cum o fac cu mine, dar sa ceara ajutor). Asa se ajunge la un mediu academic ideal.
admirabil gindesc acesti tineri, pot ajuta propria tara chiar daca nu se mai intorc aici... [^] mediu academic -cit mi-am dorit studenta fiind, ca si alti colegi sa putem discuta cu profesorii nostri materia predata ...[:)] dar am gasit in anul 3 unul atit de razbunator din cauza ca l-am intrebat ceva din cursul predat ca m-a picat de 2 ori la examene... am pierdut anul din cauza lui, dar nimeni nu mi-a sarit in ajutor[:(]...ce am cautat sa cer lamuriri , de ce nu am invatat din ce preda el, chiar daca nu pricepeam mai nimic...ce mi-a trebuit alt curs ? si unde au inceput ironiile, ce caut la ei, imi dau "doctoratul" ?? [V] si efectiv au inceput "hartuielile" si nu am putut face nimic singura usa deschisa o au profesorii in America - eu nu am gasit-o la timp [:(] "Daca dragoste nu e, nimic nu e" Lili
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Si eu sint de acord ca e jale in sistemul de invatamint romanesc. Ma bucur din suflet pentru baietii de la Princeton, dar, asa cum au spus, sint asa de buni in ciuda sistemului de invatamint. Din fericire, nu sint singurii care "scapa". Si ultimul dintre ei a punctat foarte bine citeva din tarele minunatului si mult laudatului sistem educational, atit de ruginit ca scartaie mai ceva ca armura lui Don Quijote. D.
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Adaugă...