Jump to content
O nouă casă pentru FORUMUL DESPRECOPII ×

🎉 Alătură-te Comunității Noastre! 🎉

🔹 Membrii înregistrați beneficiază de:

  • ✨ Funcționalități suplimentare
  • 💬 Participare la discuții active
  • 🏆 Puncte pentru tombole lunare cu premii atractive
  • 🗣️ Oportunitatea de a-ți exprima opinia
  • 🤝 Ajutor reciproc între părinți
  • 🎁 Șansa de a câștiga premii

🚀 Ce te oprește?

Ce ati intreba un mare duhovnic?


Recommended Posts

La intrebarea 2 a raspuns deja intr-un interviu. Transcriu tot pasajul, desi e cam lung, pentru ca are referiri si despre cresterea copiilor. Iar tie, elena, iti multumesc pentru documentarea exacta despre pacatele parintilor si suferintele copiilor. Intrebarea cu de ce sufera copiii ramine in picioare, nu? S-apoi, din cite stiu eu, mai e si taina botezului, prin care cei mici trec pentru a fi spalati de pacatul prin care se nasc si de pacatele parintilor cu care vin pe lume... Sfânta Tain` a Cununiei - Care sunt conditiile de întemeiere a unei familii? - Conditiile de întemeiere a unei familii sunt la fel, în orice moment istoric. Exist` am`nunte de care trebuie s` tinem seama, precum s`r`cia, dar nu asta împiedic` valoarea tr`iniciei unei familii, pentru c` iubirea îmbog`teste orice. Ce dulce este iubirea!... Dar s` nu se mearg` pe instincte si pe pl`ceri într-o c`snicie, ci gândind la un scop suprem: mântuirea reciproc`. Stimularea continu` reciproc` spre acest scop este obligatorie, pentru c` e o mare r`spundere. Valoarea unei flori nu st` într-o petal` pe care a luat-o vântul, ci trebuie v`zut` valoarea intrinsec` a florii. Asa c`, dragii mei, o c`snicie se poate întemeia pe o iubire adev`rat` si pe o coordonat` exclusiv crestin`. E o mare greseal` s` te îndr`gostesti de un b`iat sau de o fat`, si punem problema c`s`toriei pentru c` mi-e drag de el sau de ea. Nu, nu. Trebuie v`zut, cât de cât, dac` sunt str`b`tuti de fiorii sfintei r`spunderi pe care o cere c`s`toria. Pentru c` o femeie care se c`s`toreste, ea va naste si ea trebuie s` re-nasc` copilul, prin educatie. Deci trebuie s` fie foarte preg`tit`. Eu opresc o serie întreag` de tineri care vin s` m` cerceteze în sensul `sta de a se am`gi prin s`rut`ri, care mai apoi se consum` si pier. C` bine a zis cine a zis, c`: este mai lung` calea pân` la s`rut decât aceea pân` la p`catul cel mare. Si se consum` în felul acesta de a-si manifesta iubirea, încât nu se deosebesc de p`gânii care se c`s`toresc pentru pl`ceri. A gresit un b`iat cu o fat`; dar ea a rezistat la început, iar el i-a zis: "Nu, asta face parte din ritmul dragostei..." "... Si un prunc la anul, blând si mic, s` creasc` mare si voinic, si noi s` mai discut`m un pic, si la botez!" - datorit` ritmului dragostei. Pentru c` frumusetea o s` se mai schimbe, dar trebuie s` r`mân` mai departe frumusetea crestin` din fiecare, pentru fiecare. Asta e verigheta, care se si d`: iubirea celuilalt c`tre cel`lalt. Adic` iubirea nu are nici început, nici sfârsit - asta ar fi semnificatia verighetei. Exist` mai multe conditii, din punct de vedere strict religios, pe care trebuie s` le îndeplineasc` tinerii, si printre ele sunt si acestea dou`: s` se iubeasc`, si s` fie si p`rintii de acord. Aici, de multe ori, este un conflict între iubirea tinerilor si acordul p`rintilor. Si atunci trebuie s` opt`m pentru unul din dou`, dac` lucrurile nu mai pot r`mâne pe loc: s` se iubeasc` în Hristos, cu scopul c`s`toriei. - Cum putem sti c` partenerul e cel pe care ni-l d`ruieste Dumnezeu? - Trebuie s` simti c` cel`lalt e pentru tine. Exist` o fort` nev`zut` în tine, cu care simti c` acesta este... cel ce este. Îl vezi cum se manifest`, îi vezi naivitatea celuilalt, cumintenia, dorinta de a se d`rui, dar nu doar numai pentru pl`ceri; pentru c`, de multe ori, dorinta acoper` scopurile. Adic`, domnule, nu mai tin cont de nimic, ne iubim. Ca pân` la urm` s`-si pun` problema desp`rtirii, pentru c` nu-i mai convine, pentru c` s-au consumat curiozit`tile si au ap`rut alte împrejur`ri ispititoare. S` aib`, deci, o identitate crestin`, un eroism de a-si mentine aceast` identitate. - Dac` doi tineri se iubesc, dar sunt necredinciosi, în dragostea lor mai este prezent Hristos? - Sunt necredinciosi unul fat` de altul, sau necredinciosi fat` de Dumnezeu? - Fat` de Dumnezeu. - Acum vreau s` v` spun un lucru: s` stiti c` nici inteligenta, si nici orice educatie, nu are nici o valoare dac` nu este în slujba dragostei si a iubirii. Dar nu putem s`-i oprim s` nu se c`s`toreasc`. Îns`, nu ajung nic`ieri, dac` nu sunt cu Hristos. "Ne iubim, si gata!" Acesta este instinct si nimic altceva. Iubirea aceea nu are durabilitate. C`s`toria în sine trebuie s` se fac` dup` cum spune proverbul: ori bine, ori deloc! - fiindc` este în slujba unui ideal, nu în slujba pl`cerilor numaidecât. Iubirea, c`s`toria care urmeaz`, dac` nu slujeste unor idealuri mai înalte - chiar nec`s`torit, dar mai ales c`s`torit - sigur c` nu ajungi la nimic pozitiv: nu faci decât s` pierzi un timp atât de scump. Dac` se iubesc, este un fel de a vorbi. Ce rost are s` mai vorbim c` s` iubesc, dar nu cred în Dumnezeu! Nu exist` nici un fel de sigurant` de percepere în viitor, de sens, de scop, dac` nu exist` Dumnezeu. Dac` nu este în Biseric`, nu exist` nimic! Acesta ar putea s` fie r`spunsul care s` r`spund` la întrebarea ce ati pus-o. Ce s` le cerem? C`snicia are nevoie de educatia copiilor, de a-i înv`ta s` se închine. Pot s` tr`iasc` ca niste p`gâni, f`r` nici un fel de ideal? N-au b`tut clopotele destul ca s` se destepte tineretul acesta? Iar cuvântul acela, c` "ast`zi familiile trec prin momente dificile", nu prea sunt de p`rere. Pentru c` atunci când tr`iesti prezentul, nu mai poti s` vezi defectiunile în actiuni: vezi numai perfectiunile. 0 tendint` mereu de a m` completa f`când bine primul pas spre asa ceva. - Taina Cununiei lucreaz` si asupra oamenilor necredinciosi? Pentru c` ast`zi oamenii se cunun` f`r` s` aib` habar ce înseamn` cununia, sau chiar relatia cu Dumnezeu. - Dac` sunt necredinciosi, nu are nici un haz, cum am zice. Dar, dac` s-au cununat la Biseric` înseamn` c` sunt, cât de cât, credinciosi. Dac` sunt necredinciosi, nu se mai cunun`. - Dar dac` o fac doar ca pe o datin`, Taina Cununiei lucreaz` oricum? Nu putem spune c` nu lucreaz` din momentul în care se face, pentru este încadrat` într-o întreag` ceremonie, cu harul preotiei... Nu recomand`m deloc aceast` tain` a cununiei, dac` sunt necredinciosi. Pentru c` avem prin aceast` Tain` anumite pretentii, sau niste r`spunderi. Si dac` aceste r`spunderi sunt nedorite, nu se pot împlini, pentru ce mai plec`m pe acest drum? Sau fac Taina aceasta numai dintr-o datin`? Cuvântul acesta datin` este un cuvânt mai scump si nu as vrea s`-l implic aici, printre necredinciosi. Se cununau ca datin` si mosii si str`mosii nostri, si înc` numai la Biseric`, f`r` prim`rie. Dar cununia era f`cut` cu scopuri extraordinar de mari. Asta este o mare Tain`, dragii mei! Mai întâi de toate se pun în valoare lucrurile asa cum le-a creat Dumnezeu. Bmeînteles, nu este singura Tain` - mai mult decât atât este c`lug`ria. Pe urm`, s` ne gândim c` se vor s`tura unul de altul foarte repede, neavând nici un ideal care s`-i ajute, c` nu e har. Harul este acolo unde este credint`. Dumnezeu nu d` harul ca la un milog - la o mân` întins` tig`neasc` -, îl d` doar dac` te jertfesti. Datina aceasta se s`vârseste datorit` unui scop, cu o r`spundere extraordinar`. S` nu se încurajeze cineva c` o face din datin`. E o iubire subred` care nu dureaz`. Cum ar zice omul: "O lun` de miere si o viat` de amar!" - P`rinte, ast`zi se întelege din ce în ce mai putin rostul b`rbatului si al femeii în c`snicie. Puteti s` ne spuneti care este rostul lor în viata de familie? - Adev`rul este c` nu sunt de p`rere cu cuvântul acesta "ast`zi". B`rbatul si femeia sunt aceeasi cu cei pe care i-a creat Dumnezeu la început, cu un scop bine definit. S-a f`cut o constatare: întrucât femeia a fost roab` mii de ani, si cu ocazia Edictului de la Milan, Sfântul Constantin cel Mare a dat libertate si femeii, ca s` nu mai fie omorât` f`r` judecat` - s-a transmis atavic, adic` a trecut peste veacuri teama femeii de b`rbat, si a r`mas femeia cu spaimele acestea atavic transmise. Nu este permis acest lucru. Femeia înseamn` "împ`r`teas` d`ruitoare". Femeia, dac` zici c`-i slab`, totusi, din momentul în care te-ai angajat s` te numesti sot, nu te poti numi sot, decât lâng` o sotie. Trebuie s` o pui pe tron, cu orice chip! S` nu se mai vad` în femeie numai un scop meschin sau un lucru de cazn`. Femeia este extraordinar` în creatia lui Dumnezeu! Dati-v` seama c` destinul întregii omeniri depinde de cuvântul Fecioarei Maria, libere: Fie mie dup` cuvântul T`u (Luca 1, 15). Si s-a schimbat destinul întregii omeniri, si chiar al lui Dumnezeu în lume. Maica Domnului este o femeie care a deschis portile fericirii, libert`tii si vesniciei în lume. Femeia trebuie cu orice chip respectat`, pentru c` dac` Dumnezeirea ar întreba omenirea: "Ce este în omenire?", n-ar întreba paternitatea, ci maternitatea! Deci, femeia joac` un rol primordial în ceea ce priveste creatia lui Dumnezeu, b`rbat si femeie. Putem noi, oare, s` desprindem o Tain` atât de important` de cuvintele Mântuitorului: F`r` de Mine nu puteti face nimic! Acestea sunt cuvinte dumnezeiesti, si tot ce a spus Hristos este adev`rat. Lumea crestin`, dac` ar fi atent` numai la aceste cuvinte, ar fi mult mai controlat` si s-ar descoperi mai repede ori valorile, ori defectele. Pentru c` El este Vita si noi suntem ml`ditele. Poate ml`dita s` rodeasc` ceva f`r` vit`? Maica Domnului reprezint` neamul omenesc. Femeia nu trebuie v`zut` ca o roab`. Pentru c`, desi spunem în rug`ciunile Tainei Cununiei, c` femeia trebuie s` se supun` b`rbatului, acesta din urm` trebuie s` fie atent c` i se spune, tot în aceeasi rug`ciune, c` trebuie s` o iubeasc`. Dac` nu o iubeste, nu o s`-l asculte. B`rbatul, dac` nu ascult` de acest cuvânt, se face r`spunz`tor de înd`r`tnicia femeii. Deci, trebuie s` o iubeasc` cu orice chip. |n c`snicie se intr` prin foarte multe transform`ri si lucruri neprev`zute, datorit` marilor intimit`ti: nastere de copii, care nu se face numai citind cum se face, ci se naste în modul cel mai normal de c`tre toate femeile, fie împ`r`teas`, fie femeie de rând. Cuvântul femeie trebuie, cu orice chip, mult mai respectat, pentru c`, v` repet, cuvântul femeie înseamn` "împ`r`teas` d`ruitoare", si d`ruirea este toat` Scriptura. - Dar putem identifica, în viata de familie, un rost diferit al femeii de al b`rbatului, si al b`rbatului de al femeii? - În ce priveste idealurile, nu. Dar în ceea ce priveste preocup`rile, fiecare are îndeletnicirea lui. - Ne puteti spune care este scopul ascult`rii în viata de familie? - Dac` este iubire lucrurile se rezolv` de la sine: se uit` unul la altul si stiu ce au de f`cut. În ce priveste copiii, ei trebuie educati de mici, s` le imprime în suflet ideea de Dumnezeu cu orice chip, ca astfel, încet-încet, s` creasc` în înv`t`tura crestin`. - De ce spune c` b`rbatul este cap femeii? - Si femeia ce este, dac` b`rbatul este cap? Unde este situat` fat` de cap? B`rbatul este cap femeii în sensul unei armonii care trebuie s` existe, respectându-se îndeletnicirea fiec`ruia. Când se spune c` femeia este grozav de valoroas` în creatia lui Dumnezeu, asta nu însemn` c` b`rbatul nu este nimic. Pentru c` supunerea, în sine, înseamn` mântuirea în sine. Femeia nu se supune pentru c` este miloag`, ci se supune pentru ca s` întregeasc` armonia lucrurilor. Ea este cea care face efortul cel mai mare pentru ca b`rbatul s`-i fie cap, din momentul în care îl iubeste. Între cei doi soti nu exist` grad de rudenie. Dac` b`rbatul este capul, femeia este tot cap. Trebuie s` se supun` unul fat` de altul; fiindc` sunt foarte dese situatiile în care b`rbatul o întreab` si-si ascult` femeia. Ei trebuie s` se iubeasc`. Dac` nu se iubesc, relatia dintre soti este numai o ordinar` gâlceav`. Dac` b`rbatul este cap, femeia este inima! Si inima este mai mult decât orice, este adâncul cel mai adânc al fiintei omenesti, este chiar locul unde Dumnezeu si-a f`cut locas. Si dac` ea este inima, e si el inim`, fiindc` iubirea armonizeaz` c`snicia. Iubirea r`spunde la toate întreb`rile: iubirea aduce prunci, care dau valoare nemaipomenit` c`sniciei - zâmbetul lor -, si creeazâ unitate nezdruncinat` familiei. Dar, v` repet, nasterea de prunci nu este scop c`sniciei, este o consecint`. Scopul este stimularea reciproc` spre mântuire. - De multe ori relatia dintre cei doi se r`ceste. Cum se poate dep`si aceast` criz`? - Dac` punem întâi problema iadului, nu mai vorbim de rai! Nu se pune problema. Acestea sunt consecintele vietii. C`lcarea gresit`, p`catele, înseamn` iadul. R`ceala dintre cei doi este consecinta p`catelor. Dumnezeu este drept, poate s` fac` orice. Dar un singur lucru nu poate s` fac`: s`-si calce cuvântul! Fiindc` prima porunc` dat` în rai a fost: S` nu m`nânci din pomul `sta! - si a mâncat. Consecinta a urmat imediat, fiindc` exist` si dreptate dumnezeiasc`, nu numai mil`. Si face orice ca s` ne scape de c`derile acestea. C`derile de dup` Adam, pe care le facem noi, le rezolv`m prin Taina Spovedaniei. Nu putem s` discut`m despre dracul, f`r` s` vorbim despre Dumnezeu. În creatie el este un tolerat. Noi nu putem s`-i înv`t`m s` iubeasc`. În iubire nu exist` nimic rational. "Nu stiu de ce îl iubesc pe acela!" Iubirea nu are nici început, nici sfârsit, exist` deodat` cu Dumnezeu. Deci, ca s` se dep`seasc` aceast` r`ceal` trebuie s` duc` o viat` crestineasc`. - Se accept` ca cei c`s`toriti s` aib` relatii trupesti, f`r` scopul procreerii? - Scopul c`s`toriei nu este numai pl`cerea, dragul meu. Pl`cerea este o consecint`, scopul este nasterea de copii. Dar nici nasterea de copii nu este un scop, ci este vorba de o stimulare permanent` reciproc`. Asta este c`snicia! Sigur c` va trebui s` avem si marile intimit`ti, ca sot si sotie, dar cu un scop, nu numai cu pl`cere. As putea s` spun, pentru c` lucrul acesta priveste pe toat` lumea: nu are nici un sens c`s`toria doar pentru pl`cere. C`snicia înseamn` ajungerea în vesnicie, si dac` acest scop nu este avut în vedere, ci se caut` numai pl`cerea, atunci c`snicia nu-si împlineste scopul. Dac` ei se hot`r`sc reciproc pentru o cur`tenie, dar cu adev`rat, nu s` se mâzg`leasc` si s` fac` prin dos fel de fel de greseli. Ori s`-si vad` de c`snicie si de nastere, ori s` nu se mai împreune! - Ce p`rere aveti de relatia dintre o fat` si un b`iat care este la mod` acum? - Întâi de toate, odat` cu vârsta, cresc si sentimentele. Exist` un obicei - mai mult a devenit o traditie - s` ai un iubit. Acum nu-i mai spune iubit, îi spune prieten. Este un paravan acesta; nu exist` prietenie între b`iat si fat`, decât iubire. Se merge cu mintea foarte adânc pe intimit`ti, iar prietenia e cu totul altceva: f`r` nici cel mai mic interes. Relatia cu o fat` nu se face doar din dorinta de a avea o relatie, ci cu scopul unei c`s`torii; iubirea nu înseamn` lins. Are o motivatie dac` va fi sotia ta. Dar e foarte prematur s` spui c` va fi- sotia ta, când abia ai început studiile, când abia ai început s` ai si tu gust de fete. Chiar azi a venit un b`iat care mi-a spus: "P`rinte, iubesc o fat`!" "Si mori dup` ea?", i-am r`spuns. "Da, p`rinte!" Acum v` întreb pe dumneavoastr`, opresti viata pe loc pentru niste sentimente asupra unei persoane, care deja îl p`r`sise? Unde-i b`rb`tia? Unde-i cavalerismul? Unde este energia, curajul? Unde-i puterea de a acapara? Dac` te prinde fetita c` nu esti st`pân pe tine, se duce acolo unde-i protejat`. Ea are niste forte sufletesti nemaipomenite. Fata are un instinct de conservare mai dezvoltat si o crestere a puterii rationale mai din vreme decât b`iatul. Ea poate s` fie mam` si la 13 ani. Citeam acum, într-un ziar, c` o fat` a n`scut la 11 ani chiar! Pe când un b`iat nu poate s` fie tat` la vârsta asta. Dar si puterea ei de a acumula rational e mai scurt` - pân` la 20-21 de ani, pe când a b`rbatului e pân` la 30 de ani. Începe s` mearg` pe linia unor interese de viitor. Având un mai mare instinct de conservare vrea s` pun` mâna chiar pe Alexandru Macedon, adic` pe un mare erou. Si dac` tu esti erou, într-un fel, te-a ochit. Cunosc un b`iat, foarte destept, student. Era si b`iat serios, nu-si pierdea vremea, spunea: "Toate la vremea lor". Si o fat`, mediocr` din punct de vedere intelectual, nu s-a l`sat cu nici un chip - îi scria scrisori, st`tea în calea lui... Si a întrebat-o o coleg`: "tie nu ti-e rusine?" Ea i-a r`spuns: "Vreau s` v`d cum reactioneaz` un om destept la astfel de propuneri!" Dac` acel b`iat era mai putin st`pân pe el, punea mâna pe ea; asa c` ei îi convenea aceast` lupt`, si într-un sens si în altul. Dac` este destept, este destept peste tot, si atunci las` lucrurile la vremea lor. Zice Solomon: "Este vreme pentru toate, dar fiecare la vremea lor!" Floarea st` în glastr`; b`iatul trebuie s` umble s` si-o aleag`. Fata nu trebuie s` bat` c`r`rile b`iatului, ci b`iatul s` dea peste ea. Si apoi, voi trebuie s` pretuiti foarte mult femeia. Ea este o creatie a lui Dumnezeu extraordinar`. V` dati seama ce puteri are o femeie s` te scoat` dintr-o stare am`rât`? Faptul c` un b`rbat stie c` acas` are parte de iubire des`vârsit` îl face s` munceasc`, s` câstige r`zboaiele, s`-si rezolve problemele. S` stiti c` femeia nu gândeste simplu. Chiar dac` nu e înv`tat`, ea are o putere de p`trundere deosebit`, si e mult mai realist` decât un b`rbat. Ea are înc` de azi un sentiment pentru ziua de mâine. Îns` noi discut`m, rationaliz`m niste lucruri, dar în iubire nu este nimic rational. Un student la Politehnic` se îndr`gostise de o fat` foarte urât`. M-am trezit cu el la mine s`-mi cear` sfaturi, c` era înnebunit dup` ea. Ea, s`raca, n-avea cum s` speculeze iubirea, pentru c` nu avea nimic, era urât`. Dar nu exist` femeie urât`. Femeile sunt ca florile: toate sunt frumoase, dar fiecare în felul ei. B`rbatul trebuie s` se aplece s` o ia - adic` s`-i arate elegant`, pretuire. Atunci floarea îsi arat` si mirosul si calit`tile ascunse, pentru c` tu ai stiut s` r`scolesti adâncurile si ai f`cut din ea ceea ce nu stia c` este. Femeia trebuie pretuit`, s` stiti, pentru c` mai întâi ne reprezint` o femeie în Împ`r`tia cerurilor: Maica Domnului. Te cutremuri, ti-e si fric` s` vorbesti comparând-o pe ea cu oamenii! S` v` spun un caz. Ati auzit de Clemenceau? A fost un om de stiint` francez, care a creat o epoc` în vremea lui, dar care era ateu. Pe acest Clemenceau l-a c`lcat o masin`, si, desigur, a ap`rut o editie special`: "Marele Clemenceau lovit!" "Marele Clemenceau internat în spitalul cutare! îngrijit de doctorul cutare!", care informa lumea în acesti termeni la superiativ. A sc`pat din accident acest Clemenceau si a spus asa: "Domnule, pe mine nu doctorii acestia m-au f`cut s`n`tosi, ci o asistent` care se ocupa de mine, de care nu a vorbit nimeni, nici un ziar!" În acest timp, un alt mare om de stat si scriitor, a fost si el c`lcat de o masin`, si a vrut s` fie dus la spitalul unde erau c`lug`rite. "Dar cum, dumneavoastr` care erati...!?" "Treaba voastr` ce credeti, eu vreau s` m` fac s`n`tos!" Vedeti ce superioar` este femeia în creatia lui Dumnezeu? Am atras atentia la fete s` nu se gr`beasc` în privinta accept`rii unei prietenii cu un b`iat, dac` nu este credincios. Le întreb: "E crestin?" "Nu, dar acum doreste s` se fac`!" "Bine, dar cum crezi tu, care ai crescut în biseric`, c` îl vei înv`ta tu acum s` se închine? Mâine-poimâine `sta îti d` în cap!" Asta e o enorm de mare greseal`. Prietenia adev`rat` este dac` ideile sunt comune; c`utati-v`la biseric`, nu la discoteci si pe trotuare! Cel mai bine este s` nu te gr`besti, de la începutul începuturilor. Dac` este inevitabil` o întâlnire între un b`iat si o fat`, acesta trebuie s` o cultive, s`-i semene calitatea de a fi productiv` din punct de vedere sufletesc - pentru c` trupeste, cum am spus, nu e o problem`. Ai v`zut c` are un defect, completeaz` cu sfatul si cu comportamentul t`u s`-si îndrepte defectul. Trebuie s` fie preg`tit` s` duc` toate aceste lucruri, iar tu trebuie s` o întretii cu orice chip în problemele ei, s` o stimulezi continuu. Ea nu se bag` în problemele tale, nici nu are cum - dac` esti o personalitate, dac` încearc`, d` gres. 0 problem` mai intim` care trebuie l`murit` este c` cei mai multi tineri se gândesc la o c`s`torie pentru pl`ceri, mai întâi, ceea ce este o mare greseal`. Aceste lucruri ti le-a dat Dumnezeu gratuit, nu trebuie s` te mai preocupe. Nasterea de copii este o consecint`, nu e un scop suprem al c`s`toriei. Scopul este stimularea reciproc` pentru mântuire. Asadar este o greseal` s` construiesti o relatie pe niste motive imediate - s` fie o lun` de miere si o viat` de amar. Trebuie gândit dac` rezist` la toate greut`tile binecuvântate ale c`s`toriei. Prin urmare, trebuie s` vezi într-o iubit`, de la început, când poti s` judeci - pentru c` dac` te-ai îndr`gostit nu mai judeci - niste lucruri pentru viitor, pân` la sfârsitul vietii. Deci, este dezavantajul celui care se îndr`gosteste prost, pentru c` a v`zut ceva superficial; el nu mai simte frumusetea aceea grozav` a iubirii. Trebuie s` o iubesti, s` urm`resti pacea în familie. Pacea e mai mare decât dreptatea de patru ori. Are si ea uneori îndr`zneal` si un punct de vedere. Nu trebuie s` o desconsideri! "Nu prea v`d eu cum ai dreptate, dar tare te iubesc, ca s` nu te contrazic!" Vedeti, iubirea leag` totul. Acesta e simbolul verighetei. Esti obligat s` o iubesti cu toate fortele, bineînteles, la m`sur`, nu cât pe Dumnezeu, si ea este obligat` s` se supun`. Nu este o umilint` în sensul în care azi oamenii ironizeaz` supunerea femeii, din contr`, ea se supune ca o st`pân`. Actul de smerenie al ei este plin de har. Sotul s` iubeasc` astfel de pozitii la sotia sa, si sotia sa s` nu se sperie de faptul c` trebuie s` asculte. Si zice chiar la rug`ciunile de la nunt`: "Ca s` d`inuiasc` în veci c`s`torialor!" Am cununat odat` pe cineva si, când am ajuns la rug`ciunea unde preotul spune: "Iar femeia s`asculte de b`rbat!", toat` lumea s-a uitat la mireas` si mireasa a plecat capul. Mie nu mi-a convenit acest moment. Dar am t`cut pân` mi-a venit vremea la predic` si i-am spus: "Am constatat c` lumea n-a fost atent` la cuvintele de mai înainte care spuneau c` b`rbatul este dator s`-si iubeasc` sotia. Drag` mireas`, dac` nu te iubeste, s` nu-l asculti! Drag` mireas`..." S` nu ne juc`m cu cuvintele! Fata nu e numai o juc`rie de pat sau o juc`rie de buc`t`rie. Femeia, cu ging`sia ei: "esprit de finesse", e liber` si nu o s` asculte la infinit de un nep`s`tor. Ca femeia bun` nu e nimic mai bun, si ca femeia rea nu e nimic mai r`u. Deci trebuie cu orice chip s` o faci bun`. V` mai spun ceva: Mama naste, mama renaste, ea se ocup` de copii. Si, desigur, foloseste cea mai frumoas` metod` din instinct, din iubire: îl îng`duie pe copil orice ar face acesta. Dac` b`iatul e n`valnic, viteaz, i-a intrat în cap s` cucereasc` lumea, de ce s` nu? Dar în întâlnirea cu prietenii el începe s` se vad` inferior, pentru c` la primul contact cu lumea n-a biruit, si se întoarce plângând la mama sa. Aceasta îi spune: "Nu, puiul mamii, tu esti împ`rat, tu ai s` cuceresti lumea!" Astfel, mama îi d` continuu sentimentul de erou. Ea nu face lucrul acesta pentru c` a înv`tat undeva, ci pentru c`-l iubeste si pentru c` nu vrea s`-l vad` un prost. Nu stiu dac` ati citit o poezie scris` de regina Elisabeta (Carmen Sylva), sotia regelui Carol I: "De veti auzi de un erou care a cucerit în r`zboaie si în urma lui a f`cut dreptate, s` stiti c` a avut o mam` bun`;/ De veti auzi de un erou care a viersuit si versul lui a schimbat sensuri de viat` si frumuseti si înfl`c`r`ri de inim`, s` stiti c` a avut o mam` bun`!", si tot asa vreo sapte eroi de felul acesta. Ei, mi-a pl`cut enorm! Aceasta este fata pe care trebuie s` o avem, s` o preg`tim, mai ales dac` e preoteas`, c`ci multe fete o întreab` pe preoteas` anumite intimit`ti femeiesti, mai repede decât pe preot. - Cum s` ne crestem copiii? - S`-i cresteti s` se mântuiasc`. Ca metod` tot blândetea r`mâne cea mai bun`, pentru c`, folosind asprimea, copilul te ascult` de fric` si prinde numai în piele înv`t`tura ta. Dar dac` te porti blând cu el: "Copilul tatii, copilul mamii, uite asa...", el ascult`, dar înregistreaz` si el - poate s` fac` si nebunii -, el a înregistrat de la tine un cuvânt, care nu l-a înregistrat prin asprimea ta, ci prin blândetea ta. Cu alte cuvinte, copiii mei s` m` asculte si dup` moartea mea, pentru c` le r`mân: "Uite, Doamne, ce spunea mama si tata!" Dar dac` te-ai purtat aspru cu el, a miorl`it, l-a durut si nu te ascult`. Deci, ca metod`, tot blândetea. Dar asta nu înseamn` s` nu le împletim, ci s` fie si un pic de asprime, pentru c` el doreste s` împlineasc` numai ce vrea el, nu ceea ce trebuie. Dar foarte important este s`-i dai exemplu de viat`. Pentru c` el stie s` vorbeasc`, nu l-ai înv`tat tu s` vorbeasc`, dar te-a auzit pe tine vorbind în cas` si a înv`tat si el. Si-ti învat` si faptele tale. Deci, s` fi i exemplu, acesta este cel mai mare lucru. Iar pentru tineri, s` lupt`m în scoli pentru ora de religie. - Vedeti, copiii merg la gr`dinit`, la scoal`, la joac`, în tot felul de influente nefaste. Cum s` facem s` elimin`m acestea? - Drag`, grija asta cade tot pe familie, s`-l dirijeze continuu si s` îndrepte ceea ce au înv`tat gresit. Tot familia r`mâne pedagogul cel mai bun. Si la scoal` îi obisnuiesc cu comunitatea. E o oarecare ordine. Nu este rea, dar s-ar putea s` fie o dirijare necrestin`. El trebuie înv`tat s` spun` ce s-a întâmplat la scoal` si p`rintii s` îndrepte cu orice chip greseala enorm` pe care a f`cut-o un pedagog. Sunt mai putini copii care spun: "Eu fac asa pentru c` m-a înv`tat profesorul", îns` aproape toti spun: "Asa m-a înv`tat tata sau mama". Pentru c` aici e dragostea simtit` de toti, din partea tuturor "Nu exista dragoste.Exista doar dovezi de dragoste" Jean Cocteau
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 43
  • Creat
  • Ultimul răspuns
INtrebare pt duhovnic: Cum trebuie interpretata fraza "crede si nu cerceta"?CIneva care crede in DUmnezeu,dar care in acelasi timp incearca sa il descopere(sa il dovedeasca) prin intermediul stiintei (ex.Big Bang,gasirea de explicatii stiintifice la cele spuse in Biblie) este necredincios de fapt?Eu cred ca nu,pt ca acea persoana cauta modul propriu de intelegere a cailor lui Dumnezeu si in final ajunge la aceeasi concluzie.
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Cam raspunde... Nu e prea bine..., adica totul trebuie facut din iubire pentru Dumnezeu. Placerea face parte din meniu, cum s-ar spune, dar nu ea trebuie sa fie motivul. Citeste pasajele acelea cind ai vreme, are despre femeie o viziune care mi-a mers la suflet! "Nu exista dragoste.Exista doar dovezi de dragoste" Jean Cocteau
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

1. De unde atata ura intre natzii? 2. De ce "trebuie" sa moara oameni nevinovati, fie copii, fie adulti, de pe urma acestui fapt? 3. De ce trebuie ca un popor sa sufere de pe urma deciziilor pe care le iau alesii lor? Sa fim fericite http://community.webshots.com/user/valentina611969
Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Adaugă...