Jump to content
O nouă casă pentru FORUMUL DESPRECOPII ×

Revoluție în sistemul de învățământ românesc: Inteligența Artificială - viitorul educației


Recommended Posts

  • Administrators

România se confruntă de ani de zile cu o criză acută de personal în sistemul de învățământ, dar și cu un nivel de pregătire insuficient al unor cadre didactice. În acest context, reformele tradiționale au eșuat sau nu au produs efectele dorite.

Personal cred că a venit momentul pentru o schimbare radicală, inovativă, care să transforme complet modul în care educația este livrată și percepută.

Propun ca România să devină un pionier în integrarea inteligenței artificiale (IA) în educație, implementând-o agresiv și cu mult înaintea altor țări. Copiii trebuie să aibă acces la instrumente moderne precum ChatGPT și alte aplicații bazate pe IA, care să le permită să exploreze cunoștințele într-un mod interactiv și personalizat. Aceste aplicații pot ajuta elevii să-și dezvolte gândirea critică, să rezolve probleme complexe și să își îmbogățească cunoștințele dincolo de limitările sistemului tradițional.

În același timp, profesorii, mai ales cei slab pregătiți, ar trebui să îmbrățișeze un nou rol – acela de facilitatori ai educației. În loc să fie percepuți ca autoritatea supremă care „știe tot”, aceștia ar trebui să ghideze elevii în folosirea resurselor moderne și să le ofere suport acolo unde IA nu poate înlocui factorul uman – empatia, motivația și încurajarea. Astfel, profesorii nu vor mai fi doar transmițători de informații, ci vor deveni mentori în formarea elevilor ca indivizi autonomi și creativi.

Această reformă nu este doar o necesitate, ci o oportunitate pentru România să devină un lider în educația viitorului. Prin integrarea inteligenței artificiale în sălile de clasă și prin redefinirea rolului profesorilor, putem depăși provocările actuale și pregăti generații de tineri care să fie competitivi într-o lume în continuă schimbare. Mai ales ca se prevede că toți copiii care încep astăzi clasa întaia vor avea avea joburi care inca nu s-au inventat. 

Opinia mea: este momentul să acționăm, să aducem această revoluție educațională și să punem România pe harta inovației în educație! Voi ce credeți?

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Administrators

Si ca sa facilitez discuția si sa va incit sa răspundeți am făcut si o analiză SWAT pe subiect...

Pentru a evalua dacă România este capabilă să adopte o astfel de revoluție educațională bazată pe inteligența artificială (IA), o analiză SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunități, amenințări) poate oferi o imagine clară a contextului actual și a provocărilor care ar putea apărea. Poate să fie folosită ca punct de plecare în dezbatere....

Analiză SWOT pentru introducerea IA în sistemul de învățământ românesc

Puncte tari (Strengths):

  • Digitalizare în creștere: În ultimii ani, România a făcut pași importanți în digitalizare, inclusiv în sistemul de educație (de exemplu, utilizarea platformelor online în timpul pandemiei).
  • Acces la tehnologie: Există un acces din ce în ce mai bun la internet și dispozitive digitale, în special în mediul urban, ceea ce face mai ușoară adoptarea unor soluții tehnologice avansate. Aici am putea începe cu proiecte pilot.
  • Tineri deschiși către tehnologie: Elevii români (mai ales din Generația Alpha de copii) sunt familiarizați cu noile tehnologii și dornici să învețe și să se adapteze la acestea, ceea ce face tranziția către utilizarea IA mai ușoară.
  • Experiența acumulată: Pandemia COVID-19 a forțat implementarea rapidă a învățământului online, ceea ce a crescut nivelul de adaptabilitate al profesorilor și elevilor în utilizarea tehnologiei.

Puncte slabe (Weaknesses):

  • Infrastructură educațională inegală: În mediul rural, accesul la internet și la dispozitive tehnologice este limitat, ceea ce ar face dificilă integrarea IA în mod echitabil. Vor apare inegalități și mai mari dar este și o oportunitate ca acestea să fie reduse.
  • Lipsa competențelor digitale ale profesorilor: Marea problemă sunt tot profesorii! O mare parte din cadrele didactice au competențe digitale reduse, iar pregătirea lor pentru utilizarea IA ar necesita timp și resurse. De aceea cred ca ei trebuie educați să faciliteze folosirea tehnologiei și nu să o predea. 
  • Rezistență la schimbare: Atât profesorii, cât și părinții ar putea manifesta reticență în fața unei astfel de reforme, considerând-o prea complexă sau nesigură pentru educația copiilor. 
  • Buget insuficient: Sistemul educațional din România este subfinanțat, iar implementarea unei astfel de tehnologii inovative ar necesita investiții mari în infrastructură, formare și mentenanță.

Oportunități (Opportunities):

  • Lider regional în educația digitală: România ar putea deveni un model regional în ceea ce privește educația bazată pe IA, atrăgând atenția și investițiile internaționale.
  • Dezvoltarea competențelor viitorului: Introducerea IA în educație ar putea pregăti elevii pentru locuri de muncă din viitor, care necesită competențe digitale avansate și gândire critică.
  • Reducerea inechităților: Cu o implementare bine gândită, IA poate oferi resurse educaționale personalizate, adaptate nevoilor fiecărui elev, reducând astfel diferențele de performanță.
  • Eficiență în procesul educațional: Profesorii ar putea folosi IA pentru a automatiza sarcinile administrative și repetitive, concentrându-se mai mult pe activități de valoare adăugată, precum îndrumarea elevilor.

Amenințări (Threats):

  • Fragmentare și inegalitate: Dacă nu sunt rezolvate problemele de infrastructură din mediul rural, IA ar putea adânci inegalitățile existente între elevii din mediul urban și cei din mediul rural.
  • Dependența excesivă de tehnologie: Exista riscul ca atât elevii, cât și profesorii să devină prea dependenți de tehnologie, iar dezvoltarea competențelor interpersonale și a creativității să fie afectată.
  • Securitate cibernetică: Introducerea unor tehnologii avansate în educație ridică riscuri legate de protecția datelor personale și siguranța cibernetică.
  • Rezistența din partea sindicatelor: Sindicatele din educație ar putea opune rezistență unei reforme agresive, văzând IA ca o amenințare pentru locurile de muncă ale cadrelor didactice.

Este o abordare riscantă dar daca România face acest pas și își asumă aceste riscuri, în 10 ani am putea fi lideri Europeni având cei mai pregătiți oameni pentru viitor!

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Rolul unui profesor este mult mai complex decât a-i ghida pe elevi spre resurse sau de "facilitator al educației"

Educația nu trebuie robotizată, în opinia mea, din contra, factorul uman, relația profesor-elev trebuie să rămână importante într-o lume invadată de tehnologie.

IA va intra și în educație, vrând- nevrând, fără a fi nevoie să fie introdusă agresiv. Este o sumă de resurse, la urma urmei, care pot oferi soluții la anumite probleme, depinzând de cum sunt formulate. A da acces nelimitat elevilor la Chatgpt în școli, really? Care va mai fi contribuția lor personală la...orice?

Și cum vine asta că profesorii mai slab pregătiți să îmbrățișeze mai cu foc tehnologia? Sunt niște nonsensuri aici. În primul rând, un profesor slab pregătit nu va recunoaște că e slab pregătit ...

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

9 hours ago, Fleurdelise a spus:

Rolul unui profesor este mult mai complex decât a-i ghida pe elevi spre resurse sau de "facilitator al educației"

Educația nu trebuie robotizată, în opinia mea, din contra, factorul uman, relația profesor-elev trebuie să rămână importante într-o lume invadată de tehnologie.

IA va intra și în educație, vrând- nevrând, fără a fi nevoie să fie introdusă agresiv. Este o sumă de resurse, la urma urmei, care pot oferi soluții la anumite probleme, depinzând de cum sunt formulate. A da acces nelimitat elevilor la Chatgpt în școli, really? Care va mai fi contribuția lor personală la...orice?

Și cum vine asta că profesorii mai slab pregătiți să îmbrățișeze mai cu foc tehnologia? Sunt niște nonsensuri aici. În primul rând, un profesor slab pregătit nu va recunoaște că e slab pregătit ...

Exact, cind le tai internetul sint morti! Nu-s in stare nici sa faca o adunare. Daca acuma ne plingem de analfabeti functionali, sa vezi de-acu incolo.

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

On 07.09.2024 at 16:54, Admin a spus:

 

....ci o oportunitate pentru România să devină un lider în educația viitorului. Prin integrarea inteligenței artificiale în sălile de clasă și prin redefinirea rolului profesorilor, putem depăși provocările actuale și pregăti generații de tineri care să fie competitivi într-o lume în continuă schimbare. ....

Mie mi-ar placea sa inteleg unde, ce anume sa faca acest AI mai concret, mai ancorat in realitatea curenta.

Pe masura ce citeam, ma gandeam ca aflu ce anume va face AI-ul asta, As vrea sa zica cineva concret cam cum si unde s-ar implementa un AI din asta, ce ar face si de unde pana unde. Abia apoi m-as inrola, ca sa zic asa.

Personal, mi-ar fi placut, poate  sa se faca in viitoar, ca materia sa fie deja considerata predata pe platforme online, elevul citeste acasa si la scoala discuta si face exercitii.  Ar insemna ca timpul la scoala scade si creste timpul pentru studiul individual.

Inca nu imi dau seama cum ii determini sa citeasca/vizualizeze inainte continutul orei. Daca se va afla acest lucru, as vrea sa stiu si eu pentru a o aplica la serviciu. Nici adultii nu sunt cine stie ce de constiinciosi, sa vina la sedinte cu temele facute.

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Administrators
10 hours ago, AdiS a spus:

Mie mi-ar placea sa inteleg unde, ce anume sa faca acest AI mai concret, mai ancorat in realitatea curenta.

AI-ul  de exemplu poate ajuta în cazul în care un elev are nevoie de asistență imediată pentru o întrebare specifică, în afara orelor de curs. De exemplu, dacă un elev se blochează la rezolvarea unei probleme de matematică acasă, poate să folosească ChatGPT pentru a primi explicații clare și detaliate în timp real, fără a trebui să aștepte următoarea lecție cu profesorul sau sa invete prost de la părinte-le sau care a fot depășit.

AI-ul poate să repete explicațiile de câte ori este necesar, într-un ritm adaptat fiecărui elev, și poate să ofere multiple exemple sau perspective diferite asupra unui subiect, în timp ce profesorii trebuie să gestioneze un întreg grup de elevi și nu au întotdeauna timp pentru astfel de ajustări individuale.

Apoi sa vorbim de rezolvarea problemelor complicate. In loc să calculezi ecuații diferențiale și integrale de dragul ecuației, poți sa aplici conceptele matematice la probleme din viața reală si sa le duci mai departe la rezolvarea unei probleme reale si nu doar a unora pur matematice. Să luăm un exemplu concret, cum ar fi umplerea unui bazin cu apă care are canale defecte și pierde apă pe măsură ce se umple. În loc să ne concentrăm doar pe rezolvarea teoretică a ecuațiilor diferențiale sau integrale de dragul teoriei, am putea folosi matematica pentru a aborda această problemă practică. 
Estenta este ca in loc sa faci calcule, înveți cum sa întrebi AI-ul sa te ajute. 

Impactul tehnologiei nu este ceva nou. Când eram la școală, era complet interzis să folosim calculatoare la orele de matematică. Când fiul meu a ajuns la școală, era penalizat dacă uita calculatorul acasă, iar profesorul de matematică avea două calculatoare suplimentare pentru cei care le uitau!

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

  • Administrators
On 11.09.2024 at 2:50, Fleurdelise a spus:

Rolul unui profesor este mult mai complex decât a-i ghida pe elevi spre resurse sau de "facilitator al educației"

Educația nu trebuie robotizată, în opinia mea, din contra, factorul uman, relația profesor-elev trebuie să rămână importante într-o lume invadată de tehnologie.

IA va intra și în educație, vrând- nevrând, fără a fi nevoie să fie introdusă agresiv. Este o sumă de resurse, la urma urmei, care pot oferi soluții la anumite probleme, depinzând de cum sunt formulate. A da acces nelimitat elevilor la Chatgpt în școli, really? Care va mai fi contribuția lor personală la...orice?

Și cum vine asta că profesorii mai slab pregătiți să îmbrățișeze mai cu foc tehnologia? Sunt niște nonsensuri aici. În primul rând, un profesor slab pregătit nu va recunoaște că e slab pregătit ...

Profesorul din 2024 are deja un rol mult mai apropiat de cel de "facilitator al educației", comparativ cu profesorii din anii '70, de exemplu. Având în vedere volumul imens de informații și viteza cu care acestea sunt consumate, profesorul este obligat să accepte că nu mai deține rolul de "cel care știe tot".

Sunt de acord că profesorul trebuie să răspundă de aspectele sociale și de partea empatică a procesului educativ, chiar dacă mulți dintre ei nu au în mod natural acest talent.

Profesorii slab pregătiți nu trebuie să recunoască neapărat acest lucru, ci să accepte evaluarea obiectivă care li se face.  un profesor mai puțin bine pregătit ar putea percepe adoptarea rapidă a AI ca pe o oportunitate de a-și îmbunătăți performanțele și de a deveni egalul colegilor mai bine pregătiți.

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

On 07.09.2024 at 15:54, Admin a spus:

România se confruntă de ani de zile cu o criză acută de personal în sistemul de învățământ, dar și cu un nivel de pregătire insuficient al unor cadre didactice. În acest context, reformele tradiționale au eșuat sau nu au produs efectele dorite.
 

Nivelul slab de pregătire al profesorilor nu îl crești cu Ai. Din contră , le se dă mură în gură și nu mai pregătesc nimic.

Vorbim de situația dramatică din țara , unde un sfert din copiii care încep școala , nu termină 12 clase . 
Reformele au eșuat pt ca au fost făcute politic și fără cap, de către oameni slab pregătiți profesional . Sunt ministere în România unde e jale  să te duci cu vreo problemă . 
 

Link to comment
Distribuie pe alte site-uri

Participă la discuție

Poți posta acum și te poți înregistra mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: postarea ta va necesita aprobarea moderatorului înainte de a fi vizibilă.

Oaspete
Răspunde la acest subiect...

×   Lipire ca text formatat.   Lipește ca text simplu în schimb

  Sunt permise doar 75 de emoji.

×   Linkul tău a fost încorporat automat..   Afișează în schimb ca link

×   Conținutul tău anterior a fost restaurat.   Șterge editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini dintr-un URL.

Se încarcă...
×
×
  • Adaugă...